80 هزار تن ماهی در کشور با روش پرورش ماهی در قفس تولیدمی شود

سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

80 هزار تن ماهی در کشور با روش پرورش ماهی در قفس تولیدمی شود
مدیر طرح و تفاهمنامه موسسه جهاد نصر از تولید 80 هزار تن ماهی در دریاهای کشور تا 10 سال آینده با روش پرورش ماهی در قفس در قالب تفاهمنامه بین این موسسه و سازمان شیلات ایران خبر داد.
نجفعلی رحمتی در نوشهر به امضای این تفاهم نامه در اواخر سال گذشته بین موسسه جهاد نصر و سازمان شیلات کشور اشاره کرد و افزود : طبق این تفاهم نامه قرار است در 10 سال آینده این مقدار ماهی به شیوه پرورش ماهی در قفس در دریاهای شمال و جنوب کشور تولید شود.
وی اظهارداشت: هر چند بر اساس مطالعات صورت گرفته از سوی کارشناسان ایرانی و نروژی باید طی این مدت مقدار 900 هزار تن ماهی به این شیوه در دریاهای کشور تولید شود که از این رقم، موسسه جهاد نصر تولید 80 هزار تن آن را تقبل کرده است
وی تصریح کرد: از این مقدار ، 10 هزارتن میگو و 10 هزارتن انواع ماهی خاویاری است که براساس مطالعات صورت گرفته، دریای خزر در این حوزه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

مدیرطرح تفاهمنامه بین موسسه جهاد نصر و سازمان شیلات ایران، گفت : میزان سهمی که مازندران نسبت به سایر استان های شمالی در پرورش و تولید ماهی به این شیوه دارد 20 هزار تن است که مقدار پنج هزار تن آن ماهیان خاویاری است.

رحمتی با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر لزوم خط شکنی موسسه جهاد نصر با هدف اجرای این طرح ها در سال جاری، افزود : موسسه جهاد نصر در سال جاری باتوجه به تعهداتی که دارد با همکاری شرکت های زیر مجموعه و سرمایه گذاران بخش خصوصی فعالیتش را آغاز کرده است.

رحمتی فراهم نبودن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری را از مشکلات عمده برای اجرای چنین طرح هایی در کشور معرفی کرد و ادامه داد: با وجود آن که روش پرورش ماهی درقفس دردریاهای کشور شیوه نوینی است و بسیاری از کشورها سال ها در این حوزه فعالیت داشته اند، اما باید این شیوه در کشور بوم سازی شود.

رحمتی ، اظهارداشت: اکنون زیر ساخت های ساخت قفس در کارخانجات ایران فراهم شده است و طی قراردادی که به تازگی با کشور نروژ بسته شده قرار است تاسیسات جانبی را به ایران منتقل کنند تا بتوانیم این تکنولوژی را بوم سازی کنیم .

حدود سه هزار کیلومتر محدوده ساحلی در شمال و جنوب کشور وجود دارد که با برخورداری از چنین ظرفیتی می توان با اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس بخش عمده ای از مواد غذایی پروتئینی کشور را در این پهنه آبی تامین کرد.

اطلاعات منابع رسمی نشان از آن دارد که موسسه جهاد نصر و شرکت های زیرمجموعه آن که موسسه عمومی و غیر دولتی است از سال1387 برای رونق بخشیدن صنعت آبزی پروری همکاری اش را در دریاهای جنوب و شمال کشور با سازمان شیلات ایران آغاز کرده است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید