فعال شدن دو سد در خدابنده منجر به توسعه آبزی پروری می شود

سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

فعال شدن دو سد در خدابنده منجر به توسعه آبزی پروری می شود
فرماندار شهرستان خدابنده گفت: فعال شدن سدهای نیمه فعال قانلو و محمود آباد منجر به توسعه آبزی پروری و سرمایه گذاری در این بخش خواهد شد.
باب الله فتحی افزود: اکثر رودخانه هایی که در سطح شهرستان خدابنده وجود دارد فصلی هستند و امکان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به منظور توسعه فعالیت آبزی پروری در آنها وجود ندارد.
وی یادآورشد: هم اکنون رودخانه قزل اوزن در این شهرستان خشک و بدون آب است.
دومین رود بلند ایران سپیدرود است و از ترکیب دو رود شاهرود و قزل اوزن که در شهر منجیل به هم می پیوندند شکل می گیرد و تا ریختن به دریای خزر عرض استان گیلان را می پیماید.
آب جمع شده پشت سد منجیل را این دو رود تشکیل می دهند و قزل اوزن که اصلی ترین رود تشکیل دهنده سفید رود است بزرگترین و پرآب ترین رودخانه استان زنجان محسوب می شود و بیشتر از 95 درصد از آن در استان زنجان جاری است.

قزل اوزن از چهل چشمه کردستان سرچشمه می گیرد و به طرف مشرق رفته و از سمت شهر گرماب وارد استان زنجان می شود و به طرف شمال استان زنجان و شهر میانه حرکت می کند.

در بین راه و در نزدیکی روستای رجعین رودخانه زنجانرود به آن می پیوندد و پس از عبور از رشته کوه قافلانتی، در نزدیکی شهر میانه رودهای شهرچای و گرمه چای نیز به آن ملحق می شوند.

شهرچای از اتصال رودهای پر آب و مهمی چون قوروچای، قارلانقو و آیدوغموش تشکیل شده که پس از عبور از شهرستان میانه حرکت به سمت شمال ادامه می یابد تا در حوالی روستای کبلان و محل سد شهریار به کلی تغییر جهت داده و ادامه مسیر را به جهت جنوب شرقی طی کند.

این تغییر مسیر باعث می شود تا قزل اوزن از این نقطه تا ورود مجددش به استان زنجان مرز طبیعی بین دو بخش خورش رستم خلخال و کاغذکنان میانه باشد به نوعی کاغذکنان را از دو طرف محصور سازد.

بعد از ورود مجدد این رود به استان زنجان این بار وارد شهرستان طارم زنجان می شود و طول این شهرستان را به طور کامل از شمال به جنوب می پیماید.

در طی مسیر شعبات کوچک دیگر از کوه های طارم به آن ملحق شده وارد تنگه منجیل می شود و قبل از منجیل شاهرود که از الموت و طالقان سرچشمه می گیرد و طارم پایین (طارم سفلی) را مشروب می کند و به شاهرود پیوسته از این محل به بعد در همه جا سپیدرود نامیده می شود.

از منجیل تا ساحل دریا همه جا سپیدرود به سمت شمال شرقی جاری و جریانش سریع و مقدار آب آن زیاد است.

از منجیل تا گندلان بستر آن بین دو کوه و بسیار باریک و از این نقطه به بعد دلتای وسیعی با شعبات زیاد تشکیل داده شعبه اصلی آن در حسنکیاده به دریای خزر می ریزد.

فرماندار شهرستان خدابنده گفت: در صورت تامین اعتبار برای فعال کردن سدهای قانلو و محمود آباد امکان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به منظور اشتغالزایی و توسعه صنعت شیلات وجود خواهد داشت.

فتحی از فعالیت 38 استخر پرورش ماهیان سردآبی و 43 استخر ماهیان گرم آبی در سالجاری خبرداد و اظهارکرد: سالانه 421 تن ماهیان سردآبی و 150 تن ماهیان گرم آبی در شهرستان خدابنده تولید می شود.

ماهیان سردآبی گونه قزل آلا و گرم آبی هم شامل انواع کپور ماهیان، کپور نقره ای، کپور علفخوار، کپور سرگنده و کپور معمولی است.

وی تاکید کرد: یک استخر دیگر هم در زمینه تولید سالانه سه میلیون قطعه بچه ماهی فعال است.

فرماندار شهرستان خدابنده گفت: این شهرستان 5.3 دهم کل تولید آبزیان استان زنجان را به خود اختصاص داده است.

فتحی یادآورشد: مساحت استخرهای ماهیان سردآبی یک و نیم هکتار و گرم آبی 29 هکتار است.

*** آبگیری مستقیم از آب رودخانه ها، در آبزی پروری استان زنجان وجود ندارد

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: مبنای فعالیت آبزی پروری استفاده از آب بستر زیر قشری رودخانه ها است، نه اینکه از آب جاری این منابع در این استان آبگیری شود.

محمود صیاد بورانی افزود: رودخانه قزل اوزن در شهرستان های ماهنشان، طارم و زنجان هم فصلی بوده، اما آبزی پروری در این شهرستان ها فعال و در حال توسعه است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار، شهرستان خدابنده دارای 16 استخر پرورش ماهیان سردآبی و سه استخر پرورش ماهیان گرم آبی است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان، مساحت استخرهای پرورش ماهیان سردآبی را هفت هزار و 515 مترمربع و گرم آبی را 20 هکتار بیان کرد.

صیادبورانی خاطرنشان کرد: شهرستان خدابنده 3.4 درصد از کل آبزیان تولیدی استان زنجان را به خود اختصاص داده که پتانسیل این شهرستان بر اساس برآوردهای انجام شده سالانه 30 هزار تن است.

وی اظهارکرد: امید است با هدایت متقاضیان و سرمایه گذاران به مجاورت رودخانه قزل اوزن و همکاری شرکت آب منطقه ای و شرکت برق، این پتانسیل را از بالقوه به بالفعل تبدیل کرد.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: میزان تولید سالانه ماهیان سردآبی این شهرستان بیش از 278 تن و گرم آبی را 72 تن است.

محمود صیادبورانی یادآورشد: سالانه حدود یک میلیون و 100 هزار قطعه بچه ماهی در شهرستان خدابنده تولید می شود.

وی تاکید کرد: هزینه اشتغالزایی به ازای تولید هر تن ماهی، با رعایت همه مسایل زیست محیطی به طور متوسط 335میلیون ریال است.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید