همه زیرساخت ها برای جهش تولید میگو در گواتر چابهار آماده است

جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

همه زیرساخت ها برای جهش تولید میگو در گواتر چابهار آماده است
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: همه زیرساخت ها و بسترها برای جهش مجدد تولید میگو در گواتر چابهار آماده است و سرمایه گذاران با رعایت الزامات بهداشتی و ایمنی می توانند از این فرصت بی نظیر بهترین استفاده ممکن را ببرند.
احمدعلی موهبتی به همراه تعدادی از مدیران دستگاههای دست اندرکار در حوزه زیرساخت های صنعت شیلات و آبزی پروری با سفر به منطقه گواتر و بازدید از مزارع پرورش میگو ضمن گفت وگو با فعالان تولیدکننده در منطقه با اشاره به عزم جدی مسوولان در توجه به تولید و اشتغال و بهبود شرایط اقتصادی مردم گفت: دولت سرمایه گذاری عظیمی در این منطقه در قالب آماده کردن زیرساخت ها و پرداخت تسهیلات مختلف کرده است و باید از این فرصت بهترین استفاده اقتصادی توسط سرمایه گذاران و بهره برداران انجام شود.
وی با اشاره به اینکه پرورش میگو از سال 1377در چهار هزار هکتار از زمین های گواتر آغاز شد، افزود: دولت در آن سالها به ازای هر مزرعه 20 هکتاری یک میلیارد و 200 میلیون ریال تسهیلات بانکی و 100 میلیون ریال نیز برای زیرساخت ها پرداخت شده است و در سال هایی که به دلایل مختلف از جمله بروز بیماری لکه سفید مشکلاتی برای مزارع میگو ایجاد شده بود نیز همکاری بسیاری مناسبی برای استمهال و بخشودگی جرایم این تسهیلات را انجام داده است.

وی تاکید کرد: امروز نیز دولت تمامی بسترهای مورد نیاز برای رسیدن این صنعت به شکوفایی در منطقه را انجام داده است و امروز نوبت سرمایه گذاران و تولیدکنندگان است که از این فرصت ها بدرستی استفاده کنند.

فرماندار چابهار با قدردانی از مسوولان شیلات بویژه فعالان در حال تولید و پرورش میگو که توانستند بیش از 210 تن میگو را در سال 1393 تولید کنند و هم اینک نیز در حال پرورش میگو هستند ادامه داد: سرمایه گذاری های انجام شده در این منطقه برای تولید و اشتغال انجام شده است و بر همین اساس از همه سرمایه گذارانی که در دهه 70 در این منطقه سرمایه گذاری کرده اند انتظار می رود با حضور مجددا فعالیت اقتصادی را آغاز کنند.

موهبتی با اشاره به اینکه مدیران استانی دولت تدبیر و امید تصمیمات بسیار کلان و مشخصی برای آغاز مجددا فعالیت های اقتصادی در این استان اتخاذ کرده اند خاطر نشان کرد: بر همین اساس همه مدیران استانی و شهرستان موظف شده اند تمامی تلاش خود را برای فعالیت مجددا سرمایه گذاران در حوزه های کاری خود با آماده کردن زیرساخت ها انجام دهند و چنانچه به هر دلیلی سرمایه گذاری علاقه مند به حضور مجددا نیست بایستی شرایط را فراهم آورد که زمین های در اختیار و امکانات را به صورت اجاره به دیگران واگذار کنند و در صورتیکه این سرمایه گذاران از این فرصت نیز استفاده نکنند در مرحله بعدی خلع ید آنان از زمین های واگذاری و اقدامات قانونی بعدی و همچنین الزامات برای پرداخت تسهیلات دریافت شده انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: هم اینک در سطح استان از جمله این شهرستان بسیاری از زمین هایی که به نهادها، سازمان ها و یا افراد شخصی و بخش خصوصی برای پروژه ای معین و مشخصی واگذار شده و در سال های گذشته اقدامات عملی و قانونی برای ساخت و ساز و فعالیت را انجام نداده اند، حکم خلع ید صادر شده است.

وی افزود: اولویت مدیریتی بر این است که سرمایه گذاران به عنوان ذی نفعان اصلی از پروژه های خود فعالانه در بخش مربوطه از جمله پرورش میگو استفاده کنند و حتی اگر خود نیز مستفیما نمی توانند حضور یابند شرایط را برای اجاره دادن و فعالیت مجددا سرمایه های ملی فراهم آورند.

معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه چابهار با اشاره به حضور سرمایه گذاران و کارشناسان چینی در گواتر گفت: حضور این سرمایه گذاران خارجی خود حاکی از آن است که شرایط و بسترهای لازم برای فعالیت اقتصادی در این منطقه آماده است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز در این بازدید با قدردانی از فرماندار و مسوولان دستگاههای اجرایی چابهار به سبب حمایت های جدی در زمینه جهش مجدد پرورش و تولید میگو در گواتر گفت: گواتر نمونه ای از تحقق شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت است و انشاءالله با این همدلی موجود اندک مشکلاتی که در برخی زمینه ها از جمله بیمه، تسهیلات بانکی، بازاریابی و غیره وجود دارد مرتفع خواهد شد.

محسنعلی گلشنی افزود: پرورش میگوی گواتر یک پروژه بزرگ و نمونه در سطح کشور است و در سالهای آینده شاهد حضور چشمگیر سرمایه گذاران خارجی، بومی وغیربومی در منطقه خواهیم بود.

عبدالرحمان پارسا معاون آبزی پروری شیلات سیستان و بلوچستان نیز در این بازدید با بیان اینکه گواتر بهشت آبزی پروری است گفت: امسال شاهد سرمایه گذاری سه گروه از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در سایت پرورش میگوی گواتر هستیم و وضعیت ذخیره سازی و رشد لاروها بسیار مطلوب ارزیابی شده است.

به گفته وی، امسال 181 هکتار از مزارع پرورش میگوی گواتر زیر کشت رفته است که با توجه به روشهای نوین پرورش و اقدامات انجام شده پیش بینی می شود میزان 600 تن میگو تولید شود.

دکتر کیخا کارشناس دامپزشکی چابهار نیز گفت: دامپزشکی بر آماده سازی مزارع در قالب کارگروه در هنگام تکثیر میگو در مراکز تکثیر نظارت کامل داشته و از پست لارو هایی که در این مراکز ایجاد شده نمونه برداری و آزمایش تست PCRانجام داده است و در طول دوره پرورش هم با همکاری ناظرین فنی پرورش دهندگان ، بازیدهای مداوم انجام می شود.

دکتر امینی معاون مرکز تحقیقات شیلات چابهار نیز گفت: هدف مرکز تحقیقات شیلات و اداره کل شیلات استان پرورش میگو در کنار بیماری همانند بسیاری از کشورهای دنیا می باشد.

مشهدی مدیر اداره برق شهرستان چابهار هم بیان کرد: تمام توان خود را بکار می گیریم تا خاموشی ها در این فصل به حداقل رسیده و پرورش دهندگان بدون نگرانی به کار پرورش میگو بپردازند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شبکه توزیع برق در سایت پرورش میگوی گواتر وسعت زیادی را پوشش می دهد تصریح کرد: در سه فاز گواتر تعداد زیادی از مزارع بلا استفاده مانده که این امر نیز بار زیادی را به شبکه تحمیل می کند و لذا از سرمایه گذاران دعوت می کنیم با حضور و فعال سازی مزارع خود امکان استفاده از ظرفیت موجود را فراهم کنند.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید