ایران امکان تولید 900 هزار تن ماهی در قفس را دارد

دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

ایران امکان تولید 900 هزار تن ماهی در قفس را دارد
مدیر طرح تفاهم نامه بین موسسه جهاد نصر با سازمان شیلات گفت: ایران امکان تولید 900 هزار تن آبزی را به شیوه پرورش ماهی در قفس دارد.
نجفعلی رحمتی در نوشهر به امضای این تفاهم نامه در اواخر سال گذشته بین موسسه جهاد نصر و سازمان شیلات کشور در این زمینه اشاره کرد و افزود: طبق این تفاهم نامه این موسسه متعهد است ظرف 10 سال آینده 80 هزار تن ماهی به این شیوه در شمال و جنوب کشور تولید کند.
وی اظهار داشت: بر اساس مطالعات صورت گرفته از سوی کارشناسان ایرانی و نروژی باید طی این مدت 900 هزار تن ماهی به این شیوه در دریاهای ایران تولید شود.
رحمتی گفت: از میزان 80 هزار تن ماهی که جهادنصر تقبل کرده، 10 هزار تن به پرورش میگو و 10 هزار تن به پرورش انواع ماهی خاویاری اختصاص دارد و بر اساس مطالعات صورت گرفته دریای خزر در این حوزه بیشترین سهم را دارد.

مدیر طرح تفاهم نامه بین موسسه جهاد نصر و سازمان شیلات ایران گفت: میزان سهمی که مازندران نسبت به سایر استان های شمالی در پرورش و تولید ماهی به این شیوه دارد 20 هزار تن است که مقدار پنج هزار تن آن شامل ماهیان خاویاری است.

رحمتی با اشاره به تاکید وزیر جهادکشاورزی مبنی بر لزوم خط شکنی موسسه جهاد نصر با هدف اجرای این طرح ها در سال جاری افزود: موسسه جهاد نصر امسال با همکاری شرکت های زیر مجموعه و سرمایه گذاران بخش خصوصی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است.

رحمتی فراهم نبودن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری را از مشکلات عمده برای اجرای چنین طرح هایی در کشور معرفی کرد و ادامه داد: با وجود آن که روش پرورش ماهی در قفس در دریاهای ایران شیوه نوینی به شمار می رود، اما بسیاری از کشورها سال ها در این حوزه فعالیت داشته اند لذا باید روی این شیوه در کشور بوم سازی شود.

رحمتی اظهار داشت: زیر ساخت های تولید قفس مورد نیاز پرورش ماهی در کارخانجات ایران فراهم شده و طی قراردادی که به تازگی با نروژ بسته شده، قرار است تاسیسات جانبی به ایران منتقل شود تا بتوان این تکنولوژی را بوم سازی کرد.

حدود سه هزار کیلومتر محدوده ساحلی در شمال و جنوب کشور وجود دارد که با برخورداری از چنین ظرفیتی می توان با اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس بخش عمده ای از پروتیین مورد نیاز کشور را تامین کرد.

پرورش ماهی در قفس یکی از روش های متداول در دنیا برای استفاده بهتر از منابع آبی به منظور تولید پروتیین است که در این شیوه به جای ایجاد حوضچه های پرورش ماهی در خشکی، قفس های ویژه ای در حدوده آب های ساحلی دریا تعبیه می شود.

موسسه جهاد نصر و شرکت های زیرمجموعه آن که موسسه عمومی غیردولتی است از سال 1387 برای رونق بخشیدن صنعت آبزی پروری همکاری خود را در دریاهای جنوب و شمال کشور با سازمان شیلات ایران آغاز کرده است.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید