12 هزار تن میگوی پرورشی روی دست صادرکنندگان مانده است

جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

12 هزار تن میگوی پرورشی روی دست صادرکنندگان مانده است
دبیر انجمن آبزیان کشور گفت: هم‌اکنون 12 هزار تن میگوی پرورشی روی دست صادرکنندگان مانده است.
حسین زارعی در نشست فعالان اقتصادی استان بوشهر بیان کرد: سال گذشته با مشکل صادرات میگو در کشور مواجه شدیم از 22 هزار میگوی تولیدشده تنها 12 هزار تن را صادر کردیم که بخشی از میگوی صادراتی هم در ویتنام دپو شد.
حسین زارعی افزود: هم‌اکنون 12 هزار تن میگوی صادراتی در کشور روی دست صادرکنندگان مانده که 5 هزار تن آن سهم استان بوشهر است درحالی‌که سال گذشته 7 هزار و 400 تن میگوی پرورشی از استان بوشهر صادرشده است.


وی ادامه داد: یکی از موانعی که موجب شد میگوی ایران به بازار مصر و لبنان نرود تحولات منطقه و جنگ بود بازار اروپا را هم به دلیل مسائل تحریم از دست دادیم و اکنون بازار چین مورد توجه است که چین هم عوارض 17 درصدی برای ورود کالا در نظر گرفته و این مشکل از طریق وزارت امور خارجه باید پیگیری و حل شود.


دبیر انجمن آبزیان کشور تصریح کرد: دامپزشکی ما را ملزم به کد اتحادیه اروپا کرده درحالی‌که چین و کشورهای اروپایی درخواست کد اتحادیه اروپا را نمی‌کنند و انتظار داریم دامپزشکی در این زمینه کار را برای صادرکنندگان میگو تسهیل کند.


زارعی اضافه کرد: سال گذشته با تلاش استانداری و دامپزشکی موقتاً موافقت شد تا پایان سال 93 صادرات داشته باشیم اما بعداز آن دستورالعمل در مورد دریافت کد اتحادیه صادر شده است و همین امر موجب شده که 5 هزار تن میگوی صادراتی روی دستمان بماند.


وی اظهار داشت: ساختار کشور بر مبنای واردات تنظیم‌شده اما برای صادرات نیز مشکل‌ داریم و انتظار داریم قوانین و مقررات در این زمینه ثابت باشد.


دبیر انجمن آبزیان کشور تصریح کرد: کشور روسیه نیز با صدور کد اتحادیه اروپا مخالفت کرده اما دامپزشکی ایران می‌گوید باید کد اتحادیه اروپا داشته باشیم و این کد نیز تنها 6 ماه تاریخ‌ مصرف دارد و بعداز آن هزینه تمدید مصرف آن‌ برای ما مشکل‌ساز شده است.


زارعی افزود: انتظار داریم دامپزشکی اجازه دهد صادرکنندگان آبزیان بدون دریافت کد اتحادیه اروپا مشکل صادرات را حل کنند.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید