استفاده اصولی از منابع آبی، زمینه ساز جهش‌ در آبزی‌پروری

یک‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

استفاده اصولی از منابع آبی، زمینه ساز جهش‌ در آبزی‌پروری
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: با استفاده اصولی و مناسب از منابع آبی و امکانات موجود می‌توان جهش بزرگی را در امر آبزی‌پروری استان ایجاد کرد.
حسن اکبری گفت: موثرترین راه تحقق اقتصاد مقاومتی در حوضه آبزی‌پروری تسهیل مسیر ورود به این بخش توسط سازمان‌های مربوطه دانست.
وی اظهار کرد: استان مرکزی با 1.8 درصد از مساحت کل کشور و منابع آبی محدودی که دارد، ظرفیت تولید 16 هزار تن انواع آبزیان پرورشی را داشته و تا این لحظه نیز فعالیت‌های موثری در حوضه آبزی‌پروری علیرغم وجود محدودیت‌های فراوان از نظر پرسنلی، پشتیبانی و آیین‌نامه‌های دست و پا گیر صورت گرفته است، به شکلی که هم اکنون این استان 90 درصد از صادرات رسمی ماهیان زینتی کشور، 10 درصد از تولید بچه ماهی قزل‌آلای کشور و 8 درصد از تولید گوشت ماهیان خاویاری پرورشی را بخود اختصاص داده است.
اکبری ضمن تشکر از نهادهای پشتیبان و همکار در توسعه آبزی‌پروری استان، به لزوم همکاری بیشتر اینگونه سازمان‌ها مثل بیمه، دامپزشکی، آب و خاک، مکانیزاسیون، ترویج و تحقیقات کشاورزی، تولیدات گیاهی و محیط زیست اشاره کرد و گفت: نقش هرکدام از این سازمان‌ها در توسعه آبزی‌پروری استان مثل نقش حلقه‌های به هم متصل یک زنجیره مهم بوده به شکلی که این حلقه‌ها می‌توانند با قرار گرفتن در کنار یکدیگر به توسعه آبزی‌پروری استان کمک کنند.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی به محدودیت‌های منابع آبی استان هم اشاره کرده و گفت: با استفاده اصولی و مناسب از منابع آبی و امکانات موجود می توان جهش بزرگی را در امر آبزی‌پروری استان ایجاد کرد.

اکبری در این خصوص به استفاده از استخرهای ذخیره آب کشاورزی، دریاچه‌های پشت سدهای غیرقابل شرب، استخرهای ذخیره موجود در گلخانه‌ها و تکثیر و پرورش ماهی زینتی در کاربری‌های مسکونی اشاره کرد و گفت: این استعدادها ظرفیت بزرگی را در حوضه آبزی‌پروری استان فراهم می‌کند، به شکلی که با اعمال سیستم‌های پرورش گونه‌های مختلف در این نوع منابع آبی و موقعیت‌ها الگوهای آبزی‌پروری مناسبی را می‌توان در استان پیاده کرد.

وی به برخی از مشکلات موجود در حوزه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، تولید بچه ماهی قزل‌آلا، ورود و پرورش گونه‌های جدید مثل تیلاپیا و ... نیز اشاره کرد‌ و گفت:‌ مشکلاتی که در این حوزه‌ها وجود دارد ناشی از تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی است که بعضا ‌باعث شده تا جلوی توسعه آبزی‌پروری گرفته شده و بخش خصوصی را ناراضی کند.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت:‌ بعضی از این آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، دستورالعمل‌هایی هستند که بدون بررسی سوابق موضوع در ایران و بعضی از کشورها و بدون اخذ نظر کارشناسی از سازمان شیلات ایران صرفاً‌ توسط یک دستگاه تدوین شده و همین موضوع باعث شده که جهت اصلاح آن مقاومت‌های زیادی از طرف دستگاه صادرکننده صورت گیرد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی، نقش‌آفرینی تمام فعالان و صاحبنظران بخش آبزی‌پروری را در تدوین آیین‌نامه‌ها لازم دانست و گفت: با وجود اینکه حدود یک سال و نیم از ابلاغ این سیاست‌ها توسط مقام معظم رهبری می‌گذرد، متأسفانه عملکرد بعضی از دستگاه‌ها در این خصوص صرفاً به برگزاری تعدادی همایش و اشاره مدیران آنها به آن در برخی از سخنرانی‌ها معطوف شده و اقدام عملی شایسته‌ای تاکنون در راستای تحقق این مهم صورت نگرفته است‌.

وی همچنین گفت:‌ تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه آبزی‌پروری تسهیل مسیر ورود بخش خصوصی به این حوزه بوده، چرا که اگر مسیر ورود به این بخش ناهموار و مشکل باشد، نه تنها استقبالی توسط بخش خصوصی از این فعالیت صورت نمی‌گیرد، بلکه فعالان فعلی نیز به نوعی برای ادامه راه با مشکل مواجه شده و نمی‌توانند در این حوزه فعالیت کنند‌.

اکبری، مثال بارز این امر را مخالفت با پرورش گونه‌های جدید و عدم صدور مجوز ماهیان زینتی در سه سال اخیر به استناد آیین‌نامه‌های تدوینی عنوان کرد و گفت: تدوین دستورالعمل‌های نظارتی و ارائه برنامه و تدوین ضوابط فنی به جای تدوین آیین‌نامه‌هایی که جلوی انجام فعالیت را می‌گیرند، می‌تواند به این مهم کمک کند. بر همین اساس انتظار می‌رود تا با همدلی و همزبانی ملت و دولت در سال جاری این مشکلات به نوعی مرتفع شود و زمینه‌های مناسبی که جهت توسعه فعالیت‌های آبزی پروری در این استان و اکثر استان‌ها لازم است با تبدیل گفتار به عمل فراهم شود.
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید