شش میلیارد ریال به بزرگترین شهرک ماهیان زینتی کشور اختصاص یافت

سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

شش میلیارد ریال به بزرگترین شهرک ماهیان زینتی کشور اختصاص یافت
شش میلیارد ریال از محل اعتبارات شیلات کشور برای فراهم کردن زیر ساختهای بزرگترین شهرک تولید ماهیان زینتی کشور در شهرستان محلات اختصاص یافت.
این مبلغ روز سه شنبه در نشست بررسی مشکلات تولید ماهیان زینتی محلات که با حضور مجمود زمانی قمی،استاندار استان مرکزی و وحید مدنی مدیر فنی آبزی پروری سازمان شیلات کشور و مسوولان محلی اختصاص یافت.
در این نشست مصوب شد 40 میلیارد ریال بقیه اعتبار مورد نیاز برای فراهم کردن زیر ساختهای بزرگترین شهرک تولید ماهیان زینتی کشور در محلات از محل اعتبارات ماده 180 این شهرستان تخصیص یابد .
استاندارد مرکزی در این نشست ظرفیت بالای محلات در تولید و صادرات ماهی زینتی را یادآور شد و گفت: 90 درصد صادرات ماهیان زینتی کشور از شهرستان محلات است که این امر نشان دهنده اهمیت و جایگاه این شهرستان در این زمینه است..

محمود زمانی قمی اظهارکرد: محلات رتبه اول در تنوع گونه های ماهیان زینتی و رتبه دوم تولید این نوع ماهیان را در کشور دارد و راه اندازی شهرک ماهیان زینتی در این شهرستان ضروری است.

وی افزود: صادرات سالانه 700هزار دلار ماهی زینتی از شهرستان محلات نشان از استعداد این شهرستان در تولید و صادرات غیرنفتی دارد.

وی ادامه داد: یکی از عواملی که می تواند بخش خصوصی را در دستیابی به اهداف اقتصادی و از جمله توسعه صادرات کمک کند ارتباط با ایستگاه ملی تحقیقات ماهیان زینتی است .

زمانی قمی توضیح داد: احداث این شهرک در شهر گل وگیاه تاثیر به سزایی در افزایش صادرات ماهی زینتی و ایجاد اشتغال پایدار خواهد داشت.

استانداراستان مرکزی با تاکید بر تعامل و همکاری همه مسوولان استانی و شهرستانی در تکمیل و تجهیز این شهرک ادامه داد: با تخصیص اعتبارات مصوب وفراهم کردن زیر ساختهای لازم این سایت تولیدی تا پایان امسال بایستی به بهره برداری برسد.

رییس ایستگاه ملی تحقیقات ماهیان زینتی محلات نیز گفت: احداث این شهرک در شهرستان محلات در سال 88 مصوب شد اما به دلیل نبود اعتبار تاکنون اجرایی نشده است.

مهدی رضایی اضافه کرد: در این شهرک تامین آب مورد نیاز، احداث تصفیه خانه ،استخر ذخیره آب، انتقال برق از پست اصلی و اجرای شبکه گاز و خیابان کشی شهرک باید انجام شود .

وی ادامه داد: طرح مطالعاتی این شهرک در دو مرحله انجام شده است ودر صورت تزریق اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

رضایی افزود: این شهرک در کنار دهکده گل وگیاه در زمینی به وسعت 13هکتار با 5.5هکتار فضای کارگاهی ماهیان زینتی احداث خواهد شد .

وی بیان کرد: در این شهرک سالانه 10 میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی در 21 واحد پرورشی تولید خواهد شد که برای بیش از 200 نفر فرصت اشتغال مستقیم فراهم می کند.

رضایی گفت: در کنار این شهرک استخر تفریحی، ساختمان اداری، آزمایشگاه، سالن قرنطینه، باغ پرندگان، مسجد، ساختمان مربوط به برگزاری کلاس های آموزشی، آکواریوم عمومی برای ایجاد یک منطقه تفریحی - گردشگری پیش بینی شده است.

در این نشست مصوب شد 30 لیتر آب در ثانیه از پساب فاضلاب شهر محلات به دهکده گل وگیاه این شهرستان تخصیص یابد .

احداث سومین حوضچه لاستیکی به منظور ذخیره آب برای دهکده گل وگیاه وجابه جایی 735 هکتار از زمین های منطقه حفاظت شده موته از دیگر مصوبات این نشست است .

بازدید از دهکده گل و گیاه وایستگاه ملی تحقیقات ماهیان زینتی شهرستان محلات از دیگر برنامه های سفر استاندار و هیات همراه به شهرستان محلات بود.

شهرستان محلات در جنوب استان مرکزی قطب تولید ماهیان زینتی، سنگ نما و گل وگیاه زینتی کشور است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید