لغو تحریم ها بازارصادرات آبزیان را رونق می دهد

چهار‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۴ بازدید

لغو تحریم ها بازارصادرات آبزیان را رونق می دهد
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن استان بوشهر گفت: در پی جمع بندی مذاکرات هسته ای و پس از لغو تحریم ها، صادرات آبزیان به اروپا و آمریکا رونق می یابد.
مجید مرندی افزود: اروپا و آمریکا از مهمترین بازارهای محصولات شیلات ایران تا پیش از تحریم های استکباری علیه جمهوری اسلامی بوده است که با لغو تحریم ها زمینه دسترسی به این بازارها آسان سازی می شود.
وی اضافه کرد: همچنین با لغو تحریم ها قیمت تمام شده محصولات آبزی کشور در زمینه حمل و نقل خارجی و نقل و انتقلات پولی کاهش و امکان گشایش خط اعتباری و افتتاح سیستم جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی فراهم خواهد شد
مرندی یادآورشد: در زمان تحریم ها هزینه حمل و نقل محصولات آبزی تا پنج برابر افزایش یافته بود ودرزمینه نقل و انتقال پولی نیز گاهی بناچار باید سه بار هزینه تبدیل ارز را پرداخت کنیم.

وی با بیان این که با لغو تحریم ها و امکان گشایش خط اعتباری ریسک ناشی از پرداخت نشدن وجه توسط مشتری کاهش می یابد، ادامه داد: با لغو تحریم در شبکه جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی، نقل و انتقال مالی درکل شبکه بانکی دنیا را حل می کند.

مرندی بیان کرد: براساس مقررات اتحادیه اروپا باید کالاهای غذایی دارای شناسنامه و محل صید، نام کشتی یا لنج صیادی، وسیله حمل، کارخانه فراوری، صادر کننده و وارد کننده همه آنها در بارکد جعبه آن مشخص باشد.

وی افزود: غیر از شناورهای تیپ فردوس (کشتی بزرگ صیادی که محصول پس از صید از دریا فوری منجمد و بسته بندی می شود) هیچ شناوری دارای کد اتحادیه اروپا نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن استان بوشهر افزود: با این وجود صادرات محصولات دریایی توسط لنج های سنتی قابل صدور به اروپا نیست از این رو سازمان شیلات و دامپزشکی برای حل این موضوع باید برنامه ریزی دقیق داشته باشند.

مرندی با اشاره به این که برای صادرات به بازار آمریکا نیز گرفتن تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا ضرورت دارد، گفت: گرفتن تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا فرایند دشواری دارد اما برای صادرات محصولات آبزیان کشور، بازار آمریکا به مراتب بهتر از اروپا خواهد بود.

وی اضافه کرد: با جمع بندی مذاکرات هسته ای سر فصل جدیدی درمناسبات بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم شد که امیدواریم استان بوشهر نیز بتواند از فضای ایجاد شده برای توسعه بهره لازم را ببرد
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید