سرانه مصرف ماهی در آذربایجان غربی به 6.5 کیلوگرم می‌رسد

پنج‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۱ بازدید

سرانه مصرف ماهی در آذربایجان غربی به 6.5 کیلوگرم می‌رسد
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال سرانه مصرف آبزیان در استان به 6.5 کیلوگرم برسد.
محمد شیرولیلو در ارومیه اظهار کرد: 6 بازارچه عرضه مستقیم و بهداشتی آبزیان در آذربایجان غربی فعالیت می‌کند که در ارومیه یک مورد، پلدشت دو مورد، مهاباد یک مورد، پیرانشهر یک مورد و نقده یک مورد وجود دارد.
وی ادامه داد: با هماهنگی شهرداری‌ها در استان غرفه‌های عرضه متعددی نیز به این کار مبادرت می‌کنند و برنامه برای توسعه بازارهای عرضه آبزیان فقط در قالب غرفه‌‌های عرضه با همکاری شهرداری‌هاست.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی اعلام کرد: سال جاری سرانه مصرف ماهی در آذربایجان غربی به 6.5 کیلوگرم می‌رسد که نسبت به سال قبل حدود 6 درصد رشد پیش‌بینی شده است.

وی بر ضرورت فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی مردم بر اهمیت مصرف ماهی تاکید کرد و ادامه داد: خواص گوشت ماهی در خصوص جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی - عروقی انکارناپذیر بوده و در این راستا لزوم فرهنگ‌سازی بر مصرف گوشت ماهی بیش از پیش احساس می‌شود.

شیرولیلو خاطرنشان کرد: با وجود مزیت‌های فراوان مصرف آبزیان و فرآورده‌های شیلاتی مصرف آن در مقایسه با سایر گوشت‌های مصرفی پایین بوده و باید اقدامات لازم در راستای افزایش سرانه مصرف ماهی در دستور کار قرار گیرد و در این راستا برنامه‌های فرهنگی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: افزایش سطح اطلاعات و فرهنگ عمومی در خصوص مزایای مصرف آبزیان، تنوع بخشی به برنامه‌های ترویجی مصرف ماهی، توسعه و گسترش مراکز توزیع آبزیان، اتخاذ سیاست‌های حمایتی از جامعه صیادی، توجه به برنامه‌های فرهنگی در ترویج مصرف ماهی و... در افزایش استقبال مردم از مصرف آبزیان موثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: واحدهای آبزی‌پروری کلا در استان صنعتی هستند ولی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی نیز پرورش ماهی انجام می‌گیرد که منحصراً در فصل کشاورزی بوده و جزء مزارع پرورش ماهی محسوب نمی‌شوند.

این مسئول ابراز کرد: تعداد 10 تعاونی صیادی با اشتغال‌زایی نزدیک به یک هزار خانوار در منابع آبی دریاچه‌های پشت سد استان فعالیت دارند که کلا حدود 5 هزار و 645 تن انواع ماهی از دریچه پشت سد ارس و سایر منابع آبی استان استحصال و به بازار عرضه می‌کنند.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی در پایان متذکر شد: توسعه آبزی‌پروری و توجه ویژه به ترویج مصرف محصولات آبزی‌پروری نقش مهمی در امنیت جامعه ایفا خواهد کرد
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید