آغاز پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در قفس در سد زیویه کامیاران

یک‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

آغاز پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در قفس در سد زیویه کامیاران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در قفس در سد زیویه کامیاران آغاز شده است.
کریم ذوالفقاری در جریان بازدید وزیر جهاد کشاورزی از طرح‌های استان کردستان، اظهار کرد: پرورش ماهی در قفس یکی از روش‌های نوین در محیط‌های محصور است.
وی بیان کرد: منظور از قفس بخشی از آب دریاچه، آب پشت سد و یا منابع آبی که از اطراف و کف توسط ابزارهای مختلفی شبیه توری محصور و در آن محیط ماهی پرورش داده می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: گربه‌ماهی، تیلا پیلا، قزل‌آلای رنگین کمان، کپور ماهی، ماهیان خاویاری و گروهی از ماهیان دریایی برای پرورش ماهی در قفس مناسب است.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه پرورش ماهی در قفس در سال‌های اخیر در نواحی ساحلی و منابع دریاچه‌ای آب‌های داخلی انجام می‌شود، اضافه کرد: با توجه به آمارهای موجود در کشور ما با توجه به وجود منابع آبی و با اعمال مدیریت صحیح امکان به کارگیری روش‌های نوین پرورش مانند پرورش در محیط محصور امکان‌پذیر است.

وی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت و مزایای پرورش آبزیان در قفس نسبت به سایر روش‌ها و همچنین با توجه به وجود منابع مستعد آبی در داخل استان و اخذ مجوز لازم در زمینه پرورش ماهی قزل‌آلا در قفس اقدام به نصب و مونتاژ 13 فروند قفس به ظرفیت 20 تن به صورت آزمایشی در دریاچه سد زیویه کامیاران اقدام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: پس از رهاسازی و اعمال مدیریت و برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با توجه به غنی بودن دریاچه خوشبختانه شاهد نتایج مثبت در این زمینه بوده‌ایم.

ذوالفقاری تصریح کرد: در فاز دوم پروژه، 62 مورد قفس به ظرفیت 100 تن در سال با اشتغالزایی مستقیم 20 نفر انجام شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به سیاست‌های دولت در زمینه گسترش و پرورش آبزیان در قفس، شرکت جهاد نصر کردستان اقدام به خرید تعداد 8 قفس پلی‌اتیلنی از کشور چین و مکان‌سنجی در دریای خزر و نصب در شهرستان کیا شهر به ظرفیت 450 تن کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در کشور ما با توجه به دمای آب، پرورش دهندگان ماهی در قفس بین 4 تا 8 ماه فرصت دارند تا ماهیان مزارع خود را به وزن بازار برسانند.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: تولید قابل توجه ماهیان قزل‌آلای رنگین کمان، هزینه تولید پایین‌تر نسبت به دیگر روش‌ها، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای 22 نفر برای تولید 100 تن ماهی قزل‌آلا در سال و استفاده بهینه از منابع آبی با مدیریت صحیح از جمله مزایای این طرح است
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید