ظرفیت تولید ماهی تیلاپیا در استان مرکزی مورد غفلت قرار گرفته است

شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۱ بازدید

ظرفیت تولید ماهی تیلاپیا در استان مرکزی مورد غفلت قرار گرفته است
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ظرفیت تولید ماهی تیلاپیا در این استان به دلیل برخی آیین نامه ها و دستورالعمل های زیست محیطی مورد غفلت قرار گرفته است.
حسن اکبری افزود: شرایط کنونی اقتصاد کشور ایجاب می کند تا کارشناسان و مسوولان دستگاه های اجرایی زمینه مناسب تولید و رشد گونه تیلاپیا را با تدوین آیین نامه ها و دستورالعمل های سازنده مهیا کنند.
وی ادامه داد: پرورش ماهی تیلاپیا مصداق بارز اصل اقتصاد مقاومتی است که با هدف اتکا به عوامل درونی کشور و شکوفایی بخش تولید و اقتصاد مطرح شده است.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: استخرهای ذخیره کشاورزی و ذخیره آب موجود در گلخانه ها ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه و پرورش گونه تیلاپیا است که با توجه به استعدادهای اقلیمی استان مرکزی از مزیتهای اقتصادی نیز برخوردار است.

اکبری ادامه داد: با وجود مخالفت های محیط زیست استان مرکزی، پرورش و تکثیر تیلاپیا منطبق با دستورالعمل های زیست محیطی در 140 کشور دنیا در حال پیگیری است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: در سه ماهه اول سال جاری حدود شش هزار تن فیله تیلاپیا وارد کشور شده و بر اساس پیش بینی های انجام گرفته تا پایان سال این رقم به 24 هزار تن می رسد.

وی اظهار کرد: واردات فیله ماهی تیلاپیا به کشور، سالانه حدود 160 میلیون دلار ارز از کشور خارج می کند که این امر با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، چندان مطلوب نیست.

اکبری ادامه داد: ظرفیت تولید تیلاپیا در استخرهای ذخیره آب کشاورزی و گلخانه های استان مرکزی حدود دو هزار و 700 تن است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: اصلاح آیین نامه ها و قوانین مرتبط با پرورش این گونه آبزیان می تواند سرآغاز تحولی بزرگ در عرصه اقتصاد آبزی پروری استان مرکزی باشد.

اکبری گفت: امکان صدور مجوزهای کارگاهی تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در کاربری های مسکونی نیز از دیگر افراد فعالان حوزه آبزی پروری استان مرکزی است که نیازمند توجه و مساعدت تصمیم سازان است.

امسال تولید دو هزار و 960 تن انواع آبزیان پرورشی در استان مرکزی هدفگذاری شده است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید