معدوم‌سازی بیش از 34 هزار قطعه ماهی آلوده به مالاشیت گرین در قزوین

شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

معدوم‌سازی بیش از 34 هزار قطعه ماهی آلوده به مالاشیت گرین در قزوین
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان البرز گفت: بیش از 34 هزار قطعه ماهیِ آلوده به ماده‌ شیمیائی و سرطانزای مالاشیت گرین در شهرستان البرز معدوم شد.
علی آقاجان نیامعلم افزود: مصرف مالاشیت گرین در آبزی پروری از سال ۱۹۹۱ توسط سازمان‌های بین المللی غذا و دارو ممنوع اعلام شده، در کشور ما نیز استفاده از این ماده شیمیایی ممنوع است، اما با وجود آن بعضا" شاهد مصرف این ماده سرطانزا در مزارع پرورش ماهی هستیم.
وی در خصوص اثرات زیانبار استفاده از این ماده غیرمجاز افزود: از این ماده شیمیایی به عنوان موتاژن (جهش زا) و کارسینوژن (سرطان زا) یاد می‌شود، هم‌چنین ثابت شده این ماده می‌تواند موجب اختلالاتی نظیر شکستگی و به هم چسبیدن کروموزم‌ها شود.
آقاجان نیا معلم افزود: اداره دامپزشکی شهرستان البرز اقدام به نمونه‌برداری از تمامی مراکز تولید و پرورش آبزیان کرده که متاسفانه پس از انجام آزمایشات مربوطه شواهدی مبنی بر استفاده یکی از آبزی پروران از این ماده سرطانزا یافته و پرونده فرد متخلف به دلیل انتقال غیرمجاز ماهی و استفاده از مالاشیت گرین، جهت بررسی به مراجع قضائی ارجاع داده شد که حکم معدوم کردن بیش از 34هزار قطعه ماهی، توسط دادستان شهرستان البرز صادر و این حکم با حضور پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان البرز، اجرا شد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان البرز در پایان افزود: پایش و نمونه‌برداری از استخرهای پرورش ماهی به صورت منظم ادامه دارد و در صورت مشاهده‌ نتایج آزمایشگاهی مبنی بر آلودگی استخرهای ماهی به این ماده‌ غیرمجاز، این اداره با هماهنگی مراجع قضائی در کمترین زمان نسبت به معدوم‌سازی ماهی‌های آلوده اقدام خواهد کرد.
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید