سایت‌های پرورش میگو«سیریک»در انتظار برق

شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

سایت‌های پرورش میگو«سیریک»در انتظار برق
بهره برداری از سایت های پرورش میگو در شهرستان سیریک همچنان در انتظار مساعدت شرکت برق برای برق رسانی هستند؛ اتفاقی که اگر رخ ندهد بسیاری از پرورش دهندگان متضرر می شوند.
اوایل سال گذشته فعالیت صنعت پرورش میگو در سیریک آغاز و در ابتدای این پروژه ۱۴ سایت که هر قطعه از آن به مساحت ۲۰ هکتار بود به متقاضیان احداث واحد پرورش میگو واگذار شد.
متقاضیان پرورش میگو در همان سال اول واگذاری احداث و ساخت و ساز تاسیسات زیر بنایی و استخرهای مزارع پرورش میگو را آغاز کردند، متقاضیان علیرغم وجود مشکلات زیرساختی توانستند در کوتاه ترین زمان ممکن ۱۴ سایت پرورش میگو را آماده بهره برداری کنند.
حتی آماده سازی زیرساختهایی همچون احداث کانال آبرسانی، زهکشی و عملیات برق رسانی نیز به عهده شیلات بود که با پیگیری متقاضیان قبل از اتمام مراحل پایانی سایت های پرورش میگو به اتمام رسید.
در این میان وضعیت تامین برق به عنوان مهمترین نیاز برای راه اندازی سایت های پرورش میگو در هاله ای از ابهام قرار دارد.

با وجود اینکه در سالهای گذشته برقرسانی در این مناطق انجام شده است، ولی فرسودگی شبکه انتقال برق به این مناطق توقفی اجباری را برای آغاز به کار سایت های پرورش میگو به وجود آورده است.

بهره برداران از سایتها ۱۰ روز دیگر زمان برای آغاز اولین پرورش میگو را دارند و در صورتیکه امکان لارو ریزی فراهم نشود یکسال دیگر باید به انتظار بنشینند.

غفلت در زمان لارو ریزی فرصت را برای سایر شهرستانها و حتی استانهای موفق در پرورش میگو ایجاد می کند تا بازار عرضه را تصاحب کنند.

سرمایه گذاران در صورتیکه امکان پرورش در این فصل را نداشته باشند شاهد خوابیدن سرمایه خود هستند و این اتفاق سایر سرمایه گذارانی که تمایل برای حضور را دارند را در تردید قرار می دهد.

در همین خصوص یکی از پرورش دهندگان میگو در سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با وجود تمام سختی هایی که در طول احداث این سایت ها پیش رو داشتیم خوشبختانه توانستیم در طول یک سال تمام تاسیسات زیر بنایی برای ۲۰ استخر در هر مزرعه نیز آماده سازی کنیم.

قاسم دهقانی که عطش راه اندازی مزارعه پرورش میگو باعث دلگرمی در کار آنها شده بود تاکید بر هرچه سریعتر وصل کردن برق دارد و در ادامه بیان کرد: با وجود این همه استعداد و سرمایه گذار تاخیر در برق رسانی نباید خللی در راه اندازی کار ایجاد کند.

وی با بیان اینکه کار احداث سایتها از اول سال ۹۳ شروع شده در صورتی که تسهیلات بانکی در شهریور ماه به دست ما رسید افزود: هزینه برق رسانی و لایروبی کانال یا زهکش به عهده شیلات بوده که تمام مزارعه نزدیک به ۸۰ تا ۱۰۰درصد تاسیسات زیر بنایی خود آماده کرده اند.

دهقانی تاریخ زمان ریختن لارو میگو به استخرها پایان خرداد عنوان و تصریح کرد: چنانچه تا پایان خرداد شروع به کار نشود باید در فصل بعدی که در دی ماه است کار لارو ریزی را شروع کنیم.

رئیس اداره برق شهرستان سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر با مطرح کردن اینکه این موضوع دیر به اداره برق اعلام شده است، گفت: در اردیبهشت ماه سال ۹۳ مبلغ یکصد میلیون تومان اداره شیلات به حساب شرکت توزیع برق ریخت که باز با کمترین زمان ۹۰ درصد از کارها انجام گرفت.

هادی جمعه پور در ادامه به کارهای صورت گرفته در طول این یک ماهی که به آنها ابلاغ شده بود پرداخت و گفت: تمام پایه های برق فرسوده جمع آوری و تعویض و تیر برقهای جدید نصب شده در صورتی که باید این کار در طول سه فاز صورت می گرفته است.

جمعه پور میزان اعتبار برای توسعه این شبکه ۳۷۰ میلیون تومان عنوان و مطرح کرد: مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان از این اعتبار توسط شیلات هرمزگان که از حساب ماده ۱۸۰ برداشت کرده اند در تاریخ اردیبهشت ماه امسال به حساب شرکت توزیع برق واریز و بلافاصله شروع به کار شد.

وی طول شبکه برق برای رسیدن به سایتهای پرورش میگو را هفت کیلو متر عنوان و تصریح کرد: با احداث این شبکه برق مورد نیاز این مزارعه تامین می شود به طوری که تمام این سایتها از امتیاز برق مستقل بهرمند خواهند شد.

جمعه پور تاریخ برق دار شدن سایت های پرورش میگو را نیمه های تیر مطرح کرد و گفت: میزان کابل برق روکش دار خریداری شده که تا هفته آینده پیمانکار وصل کابل ها نیز شروع می کند که نزدیک به ۱۰ روز دیگر نصب کابل طول می کشد.
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید