کاهش بروز بیماری ویروسی 'وی اچ اس' قزل آلا در تابستان

شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

کاهش بروز بیماری ویروسی 'وی اچ اس' قزل آلا در تابستان
سرپرست دفتر بهداشت و بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور از کاهش بروز بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(VHS)قزل آلای رنگین کمان در تابستان خبر داد و گفت: امسال مزارع درگیر برای فعالیت مجدد باید گواهی سلامت تولید از سازمان دامپزشکی کشور دریافت کنند.
امرالله قاجاری افزود: با توجه به فرارسیدن فصل گرما، از ابتدای خردادماه سال جاری تاکنون با کانون فعال ویروس وی.اچ.اس در مزارع پرورشی مواجه نشده ایم و بخش عمده مزارع پرورش ماهی قزل آلا فعال در تابستان نیز در شرایط کنترل شده به سر می برند.
وی پیش بینی کرد: البته با سرد شدن هوا به طور مجدد امکان فعال شدن کانون بیماری وی.اچ.اس در مزارع پرورش ماهی وجود دارد درهمین راستا برنامه کنترل بیماری از جمله ضد عفونی کردن مزارع پرورشی در اولویت برنامه های این سازمان قرار دارد.
وی تصریح کرد: همچنین تکثیر بچه ماهی، خرید بچه ماهی از مراکز معتبر، صدور گواهی سلامت و نظارت بر حمل و نقل بچه ماهی، انجام آزمایش های مستمر در مزارع از دیگر اقدامات موثر این سازمان است.

قاجاری با بیان آنکه در حال حاضر بیماری وی.اچ.اس در شرایط کنترل شده قرار دارد، گفت: سال گذشته حدود 500 مزرعه پرورش ماهی در قالب 16استان کشور با این بیماری درگیر بودند که لرستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.

سرپرست دفتر بهداشت و بیماری های آبزیان، تاکید کرد: امسال مزارع درگیر با بیماری ویروسی وی اچ اس، برای شروع فعالیت مجدد تولید و دریافت بچه ماهی باید گواهی سلامت از سازمان دامپزشکی کشور دریافت کنند.

وی اضافه کرد: این درحالیست که بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(VHS)قزل آلای رنگین کمان بین سالهای 85 تا 86 به کشور ما وارد شد اما از آبان ماه سال 92 طی گزارشاتی مبنی بر تلفات مشکوک ماهیان قزل آلای رنگین کمان به بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(VHS) در مزارع پرورشی ماهیان استان کهکیلویه و بویراحمد اعلام شد که با انجام آزمایش های تکمیلی سرولوژیکی (الایزا)، ملکولی هیستوپاتولوژیکی و کشت ویروسی وقوع این بیماری به تایید قطعی رسید.

وی درخصوص بروز بیماری استرپتوکوکوزیس در فصل تابستان خبر داد و گفت: هم اکنون با شروع فصل گرما بیماری استرپتوکوکوزیس در بین مزارع پرورش ماهی قزل آلا شیوع می یابد اما به دلیل انجام اقدامات کنترلی برای مقابله با بیماری ویرورسی وی.اچ.اس پیش بینی می شود امسال با بروز این پدیده به شکل گسترده مواجه نشویم.

وی با بیان آنکه این بیماری خطری برای انسان ندارد، افزود: تیرگی پوست ماهی و بیرون زدگی چشم از علائم بروز بیماری استرپتوکوکوزیس است.

به گزارش ایرنا، این درحالیست که به تازگی آرش نبی زاده مدیرعامل اتحادیه تکثیر وپرورش ماهیان سردآبی از تعطیلی 900 مزرعه پرورش ماهی قزل آلا براثر شیوع بیماری ویروس «وی.اچ.اس» خبر داد و معتقد است؛ این ویروس از نیمه دوم سال 91 وارد کشور شده و تاکنون بیش از هشت هزار میلیارد ریال به بهره برداران ماهیان قزل آلا در کشور خسارت وارد کرده است.

همچنین اعلام شده؛ با شیوع این بیماری میزان تولید ماهی قزل آلا بین 40 تا 50هزار تن کاهش یافته است.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید