مشاهده گونه آبزی با قدمت زیستی ۱۰۰ میلیون ساله در گناباد

پنج‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

مشاهده گونه آبزی با قدمت زیستی ۱۰۰ میلیون ساله در گناباد
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از مشاهده یک گونه نادر آبزی درشهرستان گناباد با قدمت ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون ساله خبرداد.
حمید صالحی روز پنجشنبه گفت: یک گونه نادر آبزی توسط یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ایرانشهر درتعامل با حفاظت محیط زیست گناباد، مشاهده و مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.
وی افزود: سال ۹۲ نیز در جریان تحقیقات میدانی در آبگیرها و برکه های ایجاد شده از آب باران و گزارشات مردمی یک گونه میگوی بچه وزغی برای اولین بار در آبگیرهای دشت بیدخت و کاخک مشاهده شد.
صالحی ادامه داد: بنا به نظر محققان این گونه آبزی یکی از قدیمی ترین گونه های زیستی و متعلق به دوران دایناسورهاست و پیش از این در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ در آذربایجان و سواحل چابهار نیز گزارش شده است.

وی افزود: بنا به تحقیقات انجام شده توسط دکتر دانیال اژدری رئیس مرکز تحقیقات شیلات چابهار– این آبزی یک گونه میگوی با قدمت زیستی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون ساله است و به دلیل شباهت ظاهری اش به نوزاد قورباغه به بچه وزغی معروف است و دارای ویژگی های زیستی منحصر به فرد و قابل توجهی است.

صالحی ادامه داد: این فسیل زنده توانایی زیادی در رشد و تولید مثل داشته به گونه ای که در یک دوره زیست دو تا سه هفته ای به بلوغ و تولید مثل می رسد و قادر است تخمهایی با قابلیت مقاوم به خشکسالی تا دوره ۲۰ ساله تولید کند.

وی افزود: تخم های تکثیر یافته این موجود پس از بارندگی و آبگیری مجدد آبگیرها و برکه ها، تبدیل به موجودات زنده می شوند و چرخه زیستی را طی می کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اضافه کرد: این آبزی یکی از قدیمی ترین گونه های زیستی و متعلق به دوره دایناسورهاست و با رؤیت میگوی بچه وزغی کشورمان می تواند در حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه آبزی با ارزش در دنیا نقش ویژه ای ایفا کند.

وی بیان کرد: میگوی بچه وزغی یک تا پنج سانتی متر طول دارد
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید