تولید آبزیان در قزوین دو برابر می شود

شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

تولید آبزیان در قزوین دو برابر می شود
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طبق برنامه چشم انداز توسعه کشور میزان تولید آبزیان در این استان دو برابر می شود.
نیازعلی ابراهیمی پاک روز شنبه افزود: در حال حاضر سالانه بیش از سه هزار و 600 تن انواع ماهیان سردآبی و گرم آبی در این استان تولید می شود .
وی اظهارکرد: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده و مجوزهای صادر شده در خصوص فعالیت در این زمینه میزان تولید آبزیان در استان به هفت هزار تن در سال خواهد رسید.
ابراهیمی پاک خاطرنشان کرد: در استان قزوین ظرفیت های بسیار خوبی در بخش شیلات وجود دارد که لازم است از این ظرفیت ها به خوبی استفاده شود تا شاهد افزایش تولید محصولات در این بخش باشیم.

وی به نقش بسیار مهم شیلات در اشتغال و درآمدزایی اشاره و خاطرنشان کرد: همچنین به منظور ارتقای مصرف آبزیان در سبد غذایی شهروندان سالانه 20 تن گوشت ماهیان خاویاری در این شهرستان تولید می شود.

به گفته ابراهیمی پاک، پرورش ماهایان خاویاری جهت تولید گوشت و خاویار از سال 1384 با تولید گوشت ماهیان خاویاری از نوع فیل ماهی آغاز شد که در سال گذشته برای اولین بار مقدار هفت کیلو و 600 گرم خاویار از یکی از مزارع سطح شهرستان استحصال و به بازار عرضه شد.

ابراهیمی پاک بیان کرد: در بخش ماهیان زینتی هم با تولید 93 میلیون قطعه در سال گذشته توانستیم رتبه سوم کشور را کسب کنیم.

وی در ادامه به میزان سرانه مصرف ماهی در استان قزوین اشاره کرد و افزود: در یک دهه گذشته سرانه مصرف ماهی بسیار ناچیز بوده که در سال گذشته به 4/5 کیلوگرم رسید که با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی امیدواریم این میزان افزایش یابد.

ابراهیمی پاک، از فعالیت شش واحد کنسروی و یک واحد تولید پودر ماهی در استان خبر داد و کمبود اعتبارات، نبود مقررات و قوانین یکپارچه، کمبود بچه ماهی، کاهش اعتبارات تملک دارایی، کمبود تسهیلات سرمایه ای و سرمایه درگردش، افزایش هزینه تمام شده و فقدان تعادل بین عرضه و تقاضا و مرغوب نبودن برخی کارخانه های خوراک دام را از چالش ها و مشکلات این بخش دانست.

وی در پایان مطالعات نظام نامه آبزی پروری با بررسی وضعیت رودخانه های استان و مهندسی استخرها، کنترل بیماری ها و توسعه آموزش را از دیگر نیازهای صنعت شیلات عنوان کرد.

استان قزوین دارای 183واحد فعال ماهی سردآبی و 63 واحد فعال ماهی گرم آبی است.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید