امکان پرورش گیاهان آبزی از ظرفیتهای مناسب شیلاتی گیلان است

دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

امکان پرورش گیاهان آبزی از ظرفیتهای مناسب شیلاتی گیلان است
معاونت توسعه آبزی پروری شیلات گیلان ، امکان پرورش گیاهان آبزی را از ظرفیتهای مناسب شیلاتی استان برای تامین نیاز داخلی و صادرات عنوان کرد .
احمد قناعت پرست روز دوشنبه اظهار کرد : با توجه به شرایط و اقلیم موجود در گیلان بسیاری از گونه ها نظیر کارا ، سراتوفیلوم و آلودئا را می توان به عنوان گیاهان آبزی آکواریومی کشت داد و در سطح جهان معرفی کرد.
وی خاطرنشان کرد : همچنین ظرفیت تولید گیاهان آبزی برای مصارف دارویی و بهداشتی نیز در استان وجود دارد .
به گفته وی بسیاری از گونه های اکواریومی جهان را می توان در شرایط اکواریومی و گلخانه ای در گیلان تکثیر ، پرورش و صادر کرد .
معاونت توسعه آبزی پروری شیلات گیلان به عنوان نمونه ای از پرورش دهندگان گیاهان آبزی به مجموعه جمشیدیان در آستانه اشرفیه اشاره کرد که در آن 150 گونه گیاه آبزی از خارج وارد و نسبت به تکثیر آن در داخل کشور اقدام شده است .

وی خاطرنشان کرد : صنعت اکواپونیک بعنوان ترکیبی از پرورش ماهی و رشد گیاهان آبزی در دنیا متداول و در ایران نیز مقدمات این کار در حال فراهم شدن است .

قناعت پرست تصریح کرد : هم اکنون در قالب طرحهای آزمایشی با برخی مزارع پرورش ماهی در حال عقد قرارداد هستیم .

وی افزود : افرادی که ماهیان زینتی پرورش می دهند می توانند توسط شیلات با این صنعت جدید آشنا شوند و در حد توان تسهیلات مالی نیز به آنان پرداخت می شود .

وی یادآور شد : اولین کارگاه آموزشی پرورش گیاهان آبزی با حضور تعدادی از کارشناسان شیلات و فعالان بخش آبزی پروری زینتی در سطح ملی در تاریخ 30 اردیبهشت امسال با مشارکت و همکاری سازمان شیلات ایران ، اداره کل شیلات گیلان و شرکت نوین آبزیان ستاره آسیا و با مدرسانی از کشور سنگاپور ، در محل سالن اجتماعات دکتر کیابی شیلات گیلان برگزار شد .

محمد رضا جمشیدیان پرورش دهنده آبزیان زینتی نیز به ایرنا گفت : ما اولین مجموعه پرورش دهنده گیاهان آبزی در خاورمیانه هستیم که این حرکت را شروع کرده ایم و درصدد هستیم که امسال صادرات به ترکیه داشته باشیم .

وی اظهار کرد : 150 گونه گیاه آبزی که طی سالهای گذشته وارد می شد را از بازار جمع آوری روی آن کار کردیم علاوه بر این که جلوی واردات را گرفتیم قیمت را به یک چهارم کاهش دادیم ، زمینه صادرات آن را نیز فراهم نمودیم و هم اکنون مشتریانی از ترکیه ، آذربایجان و عراق داریم .

وی تصریح کرد : در گیلان 10 هزار متر مجوز پرورش داریم که اکنون یکهزار و 500 متر فعال و در حال توسعه است .

به گفته وی در این مرکز گونه های آکواریومی نظیر آنوبیاس ، کریپتوکورین و اکینودوروس با ظرفیت تولید حداقل 10 میلیون شاخه در سال پرورش داده می شود که درآمدزایی و ارزش افزوده این گیاه غیرقابل مقایسه با انواع تولیدات داخلی نظیر برنج است .

جمشیدیان متذکر شد : این صنعت درآمد زایی و ارزش افزوده خوبی دارد و با توجه به تولید ایزوله در داخل آب فاقد آلودگی برای خاک است .

وی با اشاره به وجود تولیداتی مانند برنج ، کیوی ، بادام زمینی در استانهای شمالی گفت : دولت باید دنبال گونه های جدید باشد که ظرفتهای خالی را پوشش بدهد اما دو ارگان مهم محیط زیست و حفظ نباتات همکاری لازم را ندارند.

جمشیدیان اظهار کرد : مطالعه گونه ها و تحقیق در مورد آن از وظایف پژوهشکده های داخلی است تا تولیدکنندگان بتوانند زمینه تولید و تامین بازار داخلی و صادرات را فراهم کنند
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید