برداشت میگو از سایت پرورش یک‌دار شرقی جاسک با حمایت بخش خصوصی آغاز شد

یک‌شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

برداشت میگو از سایت پرورش یک‌دار شرقی جاسک با حمایت بخش خصوصی آغاز شد
رئیس شیلات شهرستان جاسک از آغاز برداشت میگو از سایت پرورش میگوی یکدار شرقی برای اولین بار با حمایت بخش خصوصی خبر داد.
علی رمضانی در جاسک اظهار داشت: سایت پرورش میگوی یکدار شرقی جاسک به وسعت 400هکتار با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده است.
وی افزود: خوشبختانه تاکنون و در دوره اول بیش از 32 هکتار زیر کشت رفته است و انتظار می رود بیش از50 تن محصول میگو در این دوره برداشت شود.
به گفته رئیس شیلات جاسک، این طرح با سرمایه گذاری بالغ بر 40میلیارد ریال در فاز اول و در کوتاهترین زمان ممکن وارد چرخه تولید شده است که در فاز دوم آن نیز بالغ بر 62 هکتار از آن به زیر کشت می رود.
رمضانی با بیان اینکه در حال حاضر یک مزرعه پرورش میگو درحال بهره برداری است و دو مزرعه دیگر نیز تا پایان همین دوره فعال خواهد شد، بیان داشت: در اجرای این طرح بالغ بر30 نفر اشتغال زایی مستقیم خواهد داشت و امید است سهم قابل توجهی از درآمد ناخالص شهرستان را به فعالیت های شیلاتی اختصاص دهد.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: با توجه به اینکه برداشت میگو در جاسک برای اولین بار با حمایت بخش خصوصی صورت می گیرد و به دنبال این هستیم که این میزان را تا 150 هکتار در قالب پنج مزرعه 30 هکتاری به زیر کشت برود.

رئیس شیلات جاسک خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح تاکنون 30 نفر به صورت مستقیم و 30 نفر نیز غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است که به ازای هر هکتار برای 7 دهم نفر شغل ایجاد می شود و این رقم با توجه به بهره برداری از پنج مزرعه، در آینده ای نزدیک، به بیش از 100 نفر می رسد.

کاهش 30 درصدی تکثیر میگو در جاسک

رمضانی تصریح کرد: این شهرستان تاکنون در تکثیر گونه سفید هندی فعال بوده و 60 درصد میگوی کشور در جاسک تکثیر می شده است، این درحالی است که با واردات گونه های دیگر و تکثیر آن در شهرستان های میناب، قشم و بندر لنگه ، این سهم به 30 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه سایت پرورش میگوی جاسک مجهز به امکانات بسته بندی و تکثیر است، افزود: در راستای ایجاد چرخه تولید، اشتغال و کسب درآمد ارزی به دنبال توسعه این صنعت با برق رسانی ،ایجاد جاده دسترسی به سایت ها و همچنین فراهم کردن صنایع تبدیلی برای پرورش میگو در جاسک هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه میگو در بین آبزیان به عنوان یک کالای لوکس به شمار می آید،اظهارداشت: با توسعه صنعت پرورش میگو در سواحل مکران و فراوری این محصول می توان در عرصه صادرات و ارز آوری گام های ارزشمندی برداشت.

رمضانی ادامه داد: پرورش میگو از جمله فعالیت های آبزی پروری است که با توجه به سود آوری و کسب درآمد ارزی و وجود مناطق مستعد در کشور در حال گسترش می باشد و تا کنون سرمایه گذاری های وسیعی در این زمینه انجام پذیرفته است.

وی افزود: بخش شیلات به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه استان هرمزگان دارای ظرفیت های مناسبی در صید و صیادی و آبزی پروری به خصوص پرورش میگو است که در صورت توجه بیشتر می تواند نقش مهمی در رونق و توسعه اقتصادی منطقه و همچنین اشتغال زایی داشته باشد.

رئیس شیلات جاسک بیان کرد: سایت یک‌دار شرقی در بخش شرقی روستای یک‌دار و سورگلم واقع شده دارای وسعتی برابر با 400 هکتار است که دارای زیرساخت‌هایی شامل کانال اصلی آب‌رسان، زهکش حایل، ابنیه‌های فنی و جاده‌های دسترسی و جاده سرویس است
منبع: تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید