70درصد توسعه آتی کشور در حوزه آب و سواحل است

چهار‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

70درصد توسعه آتی کشور در حوزه آب و سواحل است
معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیش بینی ها در برنامه ششم و دریا محور بودن توسعه کشور، گفت: طبق برنامه ریزی ها، حدود 70 درصد از توسعه در سال های آتی در حوزه آب و سواحل روی می دهد.
پروین فرشچی در مراسم تجلیل از همیار و فعال محیط زیست در شهرستان ترکمن اظهار داشت: البته حوزه سواحل صرفاً به نوار ساحلی ختم نمی شود ،بلکه حوزه آب های جاری و سطحی و منابع آبی را نیز مشمول می شود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست، توجه به دریاها را در برنامه های کلان توسعه با اهمیت خواند و با اشاره به وجود دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس ،دریا محور بودن توسعه در کشور را از راهبردهای اصلی قلمداد نمود که در برنامه ششم توسعه این موضوع به جد در دستور کار قرار گرفته است.
وی درادامه به بیانات مقام معظم رهبری در سال گذشته اشاره کرد و افزود: این بیانات باعث شد تا مسوولین به اقدامات فرابخشی در خصوص حفاظت از محیط زیست توجه ویژه ای کنند.
فرشچی اضافه کرد: بیانات ارزشمند رهبری در اسفند ماه سال 93 ،بعنوان هشداری جدی باعث شد تا مسوولین اقدامات فرا بخشی در امر حفاظت از محیط زیست را جدی تر پیگیری نمایند و همه دستگاه ها و ارگان ها و حتی تشکل های مردمی مسوولانه تر به این موضوع نگاه کنند.
فرشچی ادامه داد: حفاظت محیط زیست بعنوان یک دستگاه حاکمیتی قادر است تا حدی نسبت به اجرا و پیاده سازی اصول محیط زیست و مقوله حفاظت بپردازد و تصور اینکه سازمان به تنهایی بتواند تمامی دغدغه های این حوزه را مرتفع سازد، امری خوشبینانه است.
به گفته وی تعامل و همکاری سایر دستگاه و اقدامات فرابخشی در حوزه محیط زیست موجب پایدار ماندن مقوله حفاظت خواهد شد.
وی ادامه داد: یکدلی و یکرنگی همه نهادهای دولتی و تشکل های مردمی ،دانشگاه ها و مراکز آموزشی و ورزشکاران می تواند اثر مثبتی در حفاظت از محیط زیست داشته باشد.
.دکتر فرشچی در بخشی از سخنان خود نیز به مساله فک های خزری اشاره کرد و افزود: جمعیت این پستاندار با ارزش در دو دهه اخیرا از یک میلیون به صد هزار قلاده نقلیل یافته که این آمار هشداری جدی بوده و اجرای برنامه های آموزشی و حفاظتی را ضروری کرده است.
وی یادآور شد: البته بیشترین امر کاهش این گونه با ارزش سگ آبی در حوزه سایر کشور های هم مرز با دریای خزر بوقوع می پیوند که بدلایلی از قبیل صید و شکار بی رویه این گونه می باشد
معاون سازمان محیط زیست همچنین از تلاش های روغنچی همیار محیط زسیت در اجرای برنامه های فرهنگی در حوزه محیط زیست قدردانی نمود و تدوام و استمرار اجرای چنین برنامه هایی را بسترساز حمایت و حفاظت همه جانبه از محیط زیست بیان کرد.
در برنامه تجلیل از همیار محیط زیست که با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان ،معاون شیلات استان و جمعی از مسوولان شهرستان ترکمن برگزار شد، از روغنچی که نوار ساحلی دریای خزر را با دوچرخه رکاب زده است با اهدای لوح و هدایایی، تقدیر شد، همچنین از صیادان گلستانی که در حوزه نجات فک های خزری با محیط زیست و مرکز بازدرمانی سگ های آبی در ایران، همکاری داشتند، قدردانی گردید.
روغنچی رکاب زنی ساحل خزر را با هدف اطلاع رسانی به افکار عمومی برای حمایت از فک خزری از 21 مرداد از آستارا به مقصد بندرترکمن در استان گلستان آغاز کرد، وی روز سه شنبه وارد شهرستان ترکمن شد.
روغنچی که 50 سال سن دارد ، مربی و مدرس فدراسیون کوهنوردی و دوچرخه سواری نیز است، وی پیش از این، مسیر البرز تا خلیج فارس را به طول یکهزار و 350 کیلومتر طی 12 روز، مشهد تا خلیج فارس را به طول یکهزار و 650 کیلومتر با گذار از کویر لوت طی 15 روز، شهر بافت کرمان تا تبریز را به طول دو هزار و 200 کیلومتر طی 17 روز و مسیر پنج کشور ساحلی دریای خزر را با شعار یک دریا پنج ملت به مدت 48 روز با دوچرخه رکاب زده است.
این همیار محیط زیست، هدف از رکاب زنی ساحل خزر را جلب حمایت برای نجات فک خزری از انقراض اعلام کرد.
فک خزری با نام علمی Pusa caspica یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیا است که فقط در دریای خزر و رودخانه های منتهی به آن زندگی می کند، این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می شود و به دلیل صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین المللی است.
فک خزری به طور میانگین 1٫5 متر طول و 68 کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچکترین انواع فک به شمار می رود.
ساحل نشینان شمال به آن سگ آبی می گویند، فک ها در میان هزار نوع جاندار خزر تنها پستاندار این دریا محسوب می شوند، فک ها جانورانی با ارزش اند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می آورند و نابودی آنها اکوسیستم خزر را به خطر می اندازد.
فک ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آبهای ایران زندگی می کنند و برای زاد و ولد به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می کنند.
فک های دریای خزر مهاجرت سالانه منظمی دارند، آنها به دمای آب بسیار وابسته اند وقتی دمای آب افزایش می یابد به بخش هایی که آب عمیق تر و قاعدتا سردتر است، مهاجرت می کنند.
استان مرزی گلستان در همسایگی کشور ترکمنستان و دریای خزر، حدود 100کیلومتر ساحل دارد، این استان همچنین با استانهای مازندران ، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.
بندرترکمن با افزون بر 60 هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گلستان واقع است، بیشتر ساکنان این شهرستان را هموطنان ترکمن تشکیل می دهند
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید