۳۵۰ هزار تن انواع شیلات در کشور تولید می‌شود

چهار‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

۳۵۰ هزار تن انواع شیلات در کشور تولید می‌شود
معاون پژوهش و فن‌آوری موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: تولید ۳۵۰ هزار تن انواع محصولات پرورش آبزی در دستور کار شیلات کشور است
همایون حسین‌اده در جمع خبرنگاران آذربایجان‌غربی اظهار داشت: تولید 350 هزار تن انواع محصولات پرورش آبزی از نوع گرم‌آبی و سردآبی و میگو در دستور کار است.
وی گفت: از برنامه‌های پژوهشی این موسسه تحقیقات شیلات کشور، پرداختن به دغدغه‌های تولید، نهاده‌های تولید و اقتصاد و فرآوری محصول است و 13 مرکز تحقیقات در کشور زیر نظر تحقیقات شیلات کشور به اجرای برنامه‌های مذکور مبادرت می‌کند
معاون پژوهش و فن‌آوری موسسات تحقیقات شیلات کشور تصریح کرد: عمده پژوهش‌های آبزی‌پروری متمرکز در روند تکثیر، مولدسازی، تغذیه آبزیان، بهداشت، مدلهای رشد آبزیان و نیز نحوه برداشت و فرآوری و بازاریابی انجام می‌شود.

حسین‌زاده اقدامات پژوهشی انجام گرفته در موسسه را در قالب 6 بخش تخصصی سازماندهی شده عنوان و بیان کرد: یکی از مراکز اثربخش در کشور مرکز تحقیقات آرتمیا است.

وی مرکز تحقیقات آرتمیا را از دو وجه قابل توجه خواند و اظهار داشت: حفاظت از ذخایر و مباحث مربوط به اکوسیسم و اثر بخشی آن چه در گذشته و چه در حال برای تبیین و ترسیم خطوط علمی برای احیای ذخایر است و وجه دوم نیز استفاده و بهره‌برداری از منابع آرتمیا برای تامین نیازهای آبزی پروری کشور است.

حسین‌زاده از تولید 250 تن شاه میگو خبر داد و گفت: این محصول امسال کیلیویی 15 دلار به کشورهای ترکیه، فرانسه، آلمان و بژیک صادر شده است.

معاون پژوهشی و فن‌آوری موسسه تحقیقات شیلات کشور افزود: تنوع گونه آبزیان پرورشی به لحاظ مدیریت تولید و سبد مصرف کنندگان مورد توجه است تنوع گونه‌ای همواره در دستور کار است و بخشی از منابع تحقیقاتی به سبد تولید و مصرف کشور از محل گونه‌های محلی بوده و وارداتی است که در سطح خود در مقام اول و دوم دنیاست.

وی اظهار داشت: گونه "تیلا پیا" نزدیک به 8 سال است که در دست تحقیقات شیلات کشور بوده و مطالعات و پژوهش‌ها حاکی از این است که این گونه می‌تواند به عنوان ظرفیت تولیدی اقتصادی در کشور قلمداد شود.

حسین‌زاده بیان کرد: جهت‌گیری علمی و توصیه‌های محققان عمدتا بر تمرکز در مناطقی است که سطح دسترسی به آبهای آزاد در آنجا محدود است بنابراین توصیه بر مناطق مرکزی کشور است
منبع: تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید