تولید سالانه 2 میلیون قطعه ماهی زینتی در خراسان شمالی

پنج‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

تولید سالانه 2 میلیون قطعه ماهی زینتی در خراسان شمالی
سالانه 2 میلیون قطعه ماهی زینتی سالانه در خراسان شمالی تولید می شود.
توجه به ماهيان زينتي در ايران از ديرباز به عنوان ميهمان سفره هاي هفت سين و ايام نوروز مطرح بوده و تجارت اين ماهيان از دهه 1340 خورشيدي از شرق آسيا صورت گرفت و تا امروز با فراز و نشيب هاي زيادي همراه بوده و در ايران رو به رشد و صعودي بوده و آب هاي جنوبي ايران داراي ذخاير غني ماهيان زينتي است
اقیانوس ها بزرگترین آکواریوم های دنیا هستند آن هم با ماهی های بسیار زیبا و شگفت انگیز در مدل ها و رنگهای مختلف که انسانها این دنیای زیبا را در غالب آکواریوم های کوچک به داخل خانه هایشان آوردند و عده ای هم برای بوجود آوردن این آکواریوم های زیبا و چشم نواز نقش مهمی دارند که با تکثیر و پرورش ماهیان زینتی این نقش را به خوبی ایفا می کنند.

*فعالیت 4 مرکز پرورش ماهیان زینتی در استان

کارشناس مسئول تکثیر و پرورش ماهیان زینتی استان گفت:پرورش ماهی های زینتی در خراسان شمالی از سال 1390 با ظرفیت 100 هزار قطعه ماهی آغاز شده است.

شریفی افزود:در حال حاضر خراسان شمالی دارای 4 مرکز پرورش ماهیان زینتی با مجموع 615 هزار قطعه ماهی است که این مراکز برای 25 نفر بطور مسقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی از نظر تولید ماهیان زینتی در ردیف 22 سطح کشور قرار دارداظهار داشت:تولید کل کشور تا سال 92 186 میلیون و 301 هزار قطعه ماهی زینتی بوده است.

*تولید بزرگترین استخر تکثیر و پرورش ماهی های زینتی در کشور

پرورش دهنده موفق ماهی های زینتی استان گفت: تکثیر و پرورش ماهی های زینتی را 15 سال پیش آغاز کرده است و در این کار با پشتکار و علاقه توانسته یکی از پرورش دهندگان موفق در این زمینه شود.

خوشنودیان افزود:اکنون برای توسعه و پیشرفت بیشتر در کار خود و ایجاد اشتغال طرح تولید 2 میلیون قطعه ماهی زینتی در سال که یکی از بزرگترین طرح های ماهیان زینتی در کشور است را ارائه داده که نیمی از کار انجام شده و نیمی دیگر هم اگر مسئولان زودتر موافقت کنند بزودی در خراسان شمالی این طرح اجرا می شود.

وی اظهار داشت : با اجرا شدن این طرح برای 15 نفر بطور مستقیم و 35 نفر هم بطور غیر مسقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

این پرورش دهنده موفق استان گفت:اکنون پرورش ماهی های زینتی را در 70 حوضچه پلی ایتیلن و 400 آکورایوم انجام میدهد که در ماه 40 هزار و در سال 500 هزار قطعه ماهی تولید می کند .

وی با اشاره به اینکه تاکنون برای 5 نفر بصورت مسقتیم و 15 نفر غیر مستقیم ایجاداشتغال کرده است افزود:درآمد ماهیانه بین 10 تا 15 میلیون تومان و در سال بین 150تا 180 میلیون تومان است.

*وجود 91 مزرعه پرورش ماهی در استان

معاون شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه 91 مزرعه پرورش ماهی گرمابی نیز در خراسان شمالی وجود دارد گفت: 160 هزار قطعه بچه ماهی در این مزارع رهاسازی شده که پیش بینی می شود تا پایان امسال 250 تن ماهی گرمابی تولید شود.

سالاری افزود: پیش بینی می شود تا پایان امسال هزارو 450 تن ماهی سردآبی و گرمابی در استان تولید شود که طبق برنامه پنجم توسعه هزار و 150 تن پیش بینی شده که 26 درصد رشد دارد.

*اخذ تسهیلات 200 میلیون تومانی پرورش دهندی ماهی های زینتی خراسان شمالی

پرورش دهندی موفق ماهی های زینتی استان گفت:با معرفی جهاد کشاورزی به بانک مبلغ 200 میلیون تومان تسهیلات بصورت وام دریافت کرده است.

خوشنودیان با اشاره به اینکه یک سوم ماهی های زینتی تولید شده در داخل استان پخش می شود اظهار داشت: این ماهی ها به استان های خراسان رضوی،جنوبی،سمنان ،تهران و مازندارن نیز صادر می شود.

وی افزود: خانواده سی چیلایدها،آنجل ، اسکار ،دم شمشیری ، گوپی و مرواریدی از جمله 35 گونه ماهی های زینتی است که در این استخرها پرورش می یابند.

*چند مولفه کارآمد در تکثیر و پرورش ماهیان زینتی

شریفی کارشناس مسئول تکثیر و پرورش ماهیان زینتی استان گفت: علاقه ،تجربه کافی و سرمایه اولیه 3 مولفه کارآمد برای افرادی است که علاقه مند به تکثیر و پرورش ماهیان زینتی هستند
منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید