ضرورت رفع موانع پژوهش در حوزه آبزیان

چهار‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

ضرورت رفع موانع پژوهش در حوزه آبزیان
معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات شیلات گفت: موانع پژوهش در حوزه آبزیان باید رفع شود، چراکه این موضوع امری ضروری قلمداد می‌شود.
همایون حسین‌زاده در نشست خبری که سالن جلسات مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: با همراهی کارشناسان و تلاشگران این مجموعه بسته‌های علمی برای حفظ و تجاری‌سازی آن تدوین شده است.
وی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از پژوهش‌ها طول دو دهه گذشته درراستای توسعه و بهره‌برداری پایدار از منابع آرتمیا انجام گرفت، افزود: جنبه‌های مختلف آن اعم از زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.
این مسئول ادامه داد: با در نظر گرفتن وضعیت کنونی دریاچه ارومیه ضمن جلب همکاری دستگاه‌های اجرایی آذربایجان غربی برای پژوهش در حوزه آرتمیا اقدام می‌شود، تا الگوهای قابل‌قبولی برای بازسازی ذخایر طبیعی و رفع مشکلات آنها تهیه شود.

حسین‌زاده یکی از محصولات مورد توجه در آبزی‌پروری را ماهیان آب شیرین عنوان و خاطرنشان کرد: آبزیان مورد اشاره در سد ارس، تالاب انزلی، بخش‌هایی از حوزه شمالی کشورمان و ... وجود دارد، این منابع توجه مسئولان همچنین مراکز تحقیقات را در طول سال‌های اخیر جلب کرده ‌است.

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات شیلات با اظهار به اینکه مجموعه‌ای از تحقیقات در این راستا انجام گرفته‌است، افزود: در زمینه‌های مختلف مانند تعیین ذخایر، میزان ذخایر، نحوه برداشت، صید و بهره‌برداری، پرورش و تولید پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده‌است.

وی تدوین بسته‌های علمی با در نظر گرفتن سیاست‌های کلی کشورمان ضروری دانست، افزود: در این ارتباط مرکز تحقیقات آرتمیا بسته‌های علمی مفید تدوین کرده، در اختیار مسئولان اجرایی و مقامات تصمیم‌ساز کشورمان قرار داده‌است.

این مسئول با اظهار به اینکه در سفر یک روزه به ارومیه با پژوهشگران فعال در این عرصه دیداری انجام گرفته همچنین بازخورد مطالعات آنها و پروژه‌هایی که به مرحله اجرا رسیده مورد بررسی قرار خواهیم‌داد، خاطرنشان کرد: با همراهی مسئولان، کارشناسان و تحصیل‌کردگان رشته‌های مرتبط با این عرصه می‌توان ضمن صیانت از سرمایه‌های طبیعی آنها را به سودآوری رساند.

حسین‌زاده ضرورت از میان برداشتن موانع تحقیق و پژوهش در مناطق مختلف کشور از جمله آذربایجان غربی مورد تاکید قرار داد، تصریح کرد: با توجه به شرایطی که اکنون دریاچه ارومیه در آن قرار گرفته‌است، تحقیق و پژوهش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید