حفظ آرتمياي درياچه اروميه با حداقل اعتبارات هم امکان‌پذير است.

چهار‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

حفظ آرتمياي درياچه اروميه با حداقل اعتبارات هم امکان‌پذير است.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشورگفت: حفظ آرتمیای دریاچه ارومیه با حداقل اعتبارات هم امکان‌پذیر است.
یوسفعلی اسدپور با اشاره به اینکه آرتمیای کشور از جمله ارومیه به معنای واقعی قابلیت ارزآوری برای کشورمان دارد، افزود: با توجه به این ظرفیت عظیم می‌توان در زمینه ایجاد درآمد ارزی و اشتغالزایی برای جوانانمان و ‌جویندگان کار گام‌های بلندی برداشت.
وی که در نشست علمی مسئولان موسسه تحقیقات و بخش تکثیر و پرورش شیلات کشور با مسئولان شیلات آذربایجان غربی در ارومیه سخن می گفت تصریح کرد: متأسفانه به دلیل مشکلات ایجاد شده در دریاچه ارومیه، در حال از دست دادن امکان فعالیت اقتصادی در زمینه این موجود زنده و ارزشمند هستیم، اما می‌توان برای احیا و بازگشت آن اقداماتی کرد.
اسدپور با بین اینکه در صورت تاخیر در اقدامات لازم، بازگشت و احیای این موقعیت غیرممکن و هزینه‌بر است، تاکید کرد: باید برای احیای دریاچه ارومیه منابع مالی موردنیاز برای آرتمیا تخصیص پیدا کند.
این مسئول با اشاره به تدوین وارائه طرحهای احیا آرتمیای دریاچه به اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه و مسئولان کشور ، تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای این طرح‌ها را خواستار شد و گفت: با تخصیص حداقل اعتبار می‌توان در این ارتباط قدمهای مفید برداشت، اما متاسفانه تاکنون هیچ‌گونه اعتباری تهیه و تامین نشده است.
وی با تاکید بر اینکه در صورت تخصیص حداقل اعتبار می‌توانیم به صورت الگویی در حاشیه دریاچه ارومیه نسبت به ایجاد و راه‌اندازی زیستگاه‌های طبیعی آرتمیا اقدام کرد گفت: آرتمیا به معنای واقعی کلمه موجود شاخص و ارزشمند محسوب می شود و یکی از عوامل مهاجرت همه پرندگان مهاجر به آذربایجان است.
مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با توجه به آرتمیای دریاچه ارومیه از چند سال گذشته در ارومیه مرکز آذربایجان غربی مستقر است
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید