شام آخر نهنگ پرده از راز تکاملش برمی‌دارد

چهار‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۹ بازدید

شام آخر نهنگ پرده از راز تکاملش برمی‌دارد
گونه‌‌ای از نهنگ‌ مشهور به نهنگ منقاریان بر خلاف نیاکان خود در آب‌های عمیق زندگی می‌کند، یک فسیل تازه یافت شده احتمالا پاسخی برای این تغییر رفتار خواهد داشت.
نهنگ‌های منقاریان که با داشتن منقار‌هایی شبیه دلفین متماز از سایر نهنگ‌ها هستند، معمولا صدها متر زیر آب به شکار ماهیان مرکب و سایر آبزیان می‌پردازند. اما فسیل‌ تازه یافت شده نشان میدهند که زیفیدز (ziphiids) یکی از نیاهای باستانی این گونه از نهنگ نزدیک سطح دریا برای یافتن وعده غذایی‌اش پرسه می‌زده است. سال گذشته فسیلی که شامل دندان نهنگ و شکارش بود از ساحل جنوب غربی پرو خارج شد.

صخره‌هایی که فسیل از میان آنها یافته شده است در حدود 8.9 تا 9.9 ملیون سال پیش با رسوب آب دریا پدید آمده‌اند که اگر تعداد زیاد ماهی شبیه ساردین‌های امروزی، در داخل قفسه سینه واطراف سرش نبودند، احتمالا فسیل غیرقابل تشخیص میشد. به دلیل آنکه فلس‌های ماهی‌ها علایم کمی از در معرض اسید قرار گرفتن را نشان می‌دهد، ماهی‌ها باید مدت کوتاهی قبل از مرگ نهنگ بلعیده شده و در کف دریا فرو رفته باشند.

محققان باور دارند که فلس‌های چنین ماهیانی به ندرت در صخره‌های آن نواحی باقی می‌مانند پس آن‌ ماهی‌ها احتمالا بقایای آخرین وعده غذایی نهنگ هستند که از لاشه به عنوان احشا تجزیه شده نهنگ باقی مانده‌اند.

آخرین غذای نهنگ تقریبا شامل 40 تا 60 ماهی هست که به طور متوسط 39 سانتیمتر طول دارند و با هم وزنی معادل 16 تا 25 کیلوگرم دارند؛ و به طور کلی این حجم ومقدار با اندازه معده هم خانواده‌های امروزی وی هم خوان است.

یافته‌ جدید کمک به روشن شدن تکامل و رقابت زیستی نهنگ منقاریان هم می‌کند. مدتی بعد از ورود دلفین‌ها به دریاها به دلیل موفقیت نسبی آن‌ها در آب‌های سطحی ، احتمالا این گونه از نهنگ مجبور به مهاجرت در آب‌های عمیق‌تر می‌شود که تا به امروز هم ادامه داشته است.
منبع: ایسکانیوز

دیدگاه خود را بیان کنید