تولید صنعتی تورهای قفس پرورش ماهی در دریا

سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

تولید صنعتی تورهای قفس پرورش ماهی در دریا
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر از توسعه دانش فنی تورهای بدون گره قفس های پرورش ماهی در دریا و تولید صنعتی آن در این مجموعه خبر داد.
مهندس علی بابایی، گروه پژوهشی تکنولوژی نساجی این واحد را تنها مرکز پژوهش و فناوری کشور درزمینه منسوجات صنعتی دانست و افزود: این گروه با همکاری سازمان شیلات و شرکت ابنیه طراحان البرز، موفق به کسب دانش فنی تولید تورهای قفس های پرورش ماهی شده است.
وی اظهار کرد: با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مرحله تولید صنعتی و ارزیابی عملکرد میدانی این تورها در شرایط واقعی قرار داریم.
بابایی به اهمیت این تورها اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی داخل کشور و وجود سواحل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، پرورش ماهی در قفس در اولویت های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه تور یکی از بخش های اصلی قفس پرورش ماهی در دریا است و نقش مؤثری در حفاظت از سرمایه گذاری انجام شده و بهره وری پرورش ماهی، در این روش دارد، افزود: به طوری که با بروز کوچکترین مشکل در تورهای بدون گره مصرفی، کل سرمایه، امکانات و زمان مصرف شده برای پرورش آبزیان محصور در قفس، از بین خواهد رفت.
بابایی ادامه داد: در حال حاضر این تورها از کشورهای اروپایی و چین وارد می شود که باعث بروز مشکلاتی برای فعالان صنعت شیلات شده است. تورهای وارداتی از اروپا، قیمت بالایی دارد و زمان تحویل آنها طولانی است، همچنین اغلب تورهای چینی کیفیت مناسبی برای استفاده در قفس های پرورش آبزیان در دریا را ندارد.
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه نمونه تورهای تولید شده، آزمون های کیفی مکانیکی را با موفقیت پشت سر گذاشتند گفت: اجرای این طرح، ضمن کمک به توسعه صنعت آبزی پروری کشور، نقش مؤثری در ثبات اشتغال ساحل نشینان و امنیت اقتصادی و غذایی کشور دارد.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید