استخرهای پرورش ماهی سیستان و بلوچستان 8 ضلعی می‌شوند

چهار‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

استخرهای پرورش ماهی سیستان و بلوچستان 8 ضلعی می‌شوند
مدیرکل شیلات سیستان از تغییر الگوی ساخت استخرهای پرورش ماهی از چهار ضلعی به هشت ضلعی خبر داد.
محب‌علی سیستانی در این رابطه اظهار کرد: نظر به اهمیت استفاده از تجربیات موفق در کشور، افزایش تولید در واحد سطح، گذار از آبزی‌پروری با مقیاس معیشتی به آبزی پروری اقتصادی و به تبع آن افزایش درآمد آبزی پروران، این اداره کل سیاست تغییر الگوی ساخت استخرهای ذخیره آب کشاورزی به استخرهای هشت ضلعی نیمه متراکم ماهی را در دستور کار خود قرار داده است.
سیستانی گفت: در حال حاضر ساخت بیش از 40 باب استخر جدید به شکل هشت ضلعی در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل شیلات سیستان اضافه کرد: همچنین اصلاح 17 باب استخرهای موجود برای اولین بار در استان توسط بخش خصوصی در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: در استخرهای چهار ضلعی سنتی تجمع مواد زائد، رسوبات و ........ منجر به تشکیل لجن در کف استخر می‌شود و بدیهی است که افزایش لجن نیز منجر به کاهش شدید کیفیت آب استخر و نهایتا باعث کاهش رشد و تلفات ماهی خواهد شد.

سیستانی افزود: راندمان تولید در استخرهای سنتی حداقلی است اما در استخرهای طراحی شده جدید با حرکت دورانی آب خروجی لجن از کف استخر به راحتی صورت گرفته و قابلیت تراکم پذیری چندین برابری را دارند که پیش‌بینی می‌شود شاهد استقبال خوب متقاضیان پرورش ماهی از استخرهای دو منظوره فوق باشیم.

وی در ادامه از آغاز مرحله دوم رهاسازی ماهیان گرمابی در استخرهای دو منظوره پرورش ماهی شهرستان سراوان نیز خبر داد.

سیستانی تصریح کرد: تعداد 38 هزار قطعه بچه ماهی گرمابی از نوع آمور و کپور در بیش از 30 استخر در طی دو مرحله رهاسازی شده که پیش‌بینی می‌شود حدود 50 تن ماهی برداشت و جهت مصرف به بازار داخلی شهرستان و استان ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در بخش منابع آبی شهرستان تعداد 100 هزار قطعه بچه ماهی گرمابی تا کنون رهاسازی شده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در مرحله دوم نیز بیش از 100 هزار قطعه بچه ماهی در منابع باقی مانده رهاسازی خواهد شد و در پایان فصل پرورش پیش‌بینی می‌شود که بیش از 200 تن ماهی از این منابع برداشت شود
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید