رتبه سوم گیلان در حوزه آبزی‌پروری

دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۱ بازدید

رتبه سوم گیلان در حوزه آبزی‌پروری
همایش فعالان عرصه آبزی‌پروری استان گیلان با هدف "نگرشی نو در پرورش کپور ماهیان"در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.
در این همایش دکتر حسین عبدالحی معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات ایران گفت: امروزه اهمیت پرورش آبزیان در تبدیل پروتئین‌های کم‌ارزش و غیرقابل ارزش به پروتئین مطلوب و با ارزش بیولوژیکی بالا در زندگی بشر، دوچندان شده است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در بخش کشاورزی شاهد رشد 13 درصدی پرورش آبزی‌پروری بوده‌ایم و آبزی‌پروری از صید پیشی گرفته است، افزود: در حوزه آبزی‌پروری بیش از 60 درصد تولید آبزیان را کپور ماهیان تشکیل می‌دهند که غالبا در استان‌های گیلان، مازندران و خوزستان تولید می‌شوند.
عبدالحی با اشاره به اینکه گیلان، رتبه سوم را در زمینه آبزی‌پروری به خود اختصاص داده است،ادامه داد:در قرن بیست و یکم، آبزی‌پروری باید به‌سمت صنعتی شدن، متحول شدن،مدرن شدن و افزایش ارزش و امنیت غذایی پیش برود.

وی تصریح کرد:استاندارد سرانه مصرف ماهی در جهان 19 کیلوگرم است این در حالیست که مصرف سرانه ماهی در کشور 8.5 کیلو و در استان گیلان 14 کیلو است.

معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات ایران به تنوع گونه‌های تولید ماهیان گرم‌آبی اشاره کرد و افزود:باید در تولید ماهیان گرم‌آبی به تنوع گونه‌ها توجه داشته باشیم و لازم است از فضای سواحل برای پرورش ماهیان دریایی بهره گرفته شود.

عبدالحی خاطرنشان کرد:در استان‌های ساحلی علاوه بر پرورش ماهی در قفس در دریاها، به دنبال پرورش ماهیان خاویاری در سواحل نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه تولید کپور ماهیان بسیار قدیمی و سنتی است،گفت:رعایت بهداشت در تولید کپور ماهیان بسیار جدی است که تولیدکنندگان باید اطلاعات خود را در این زمینه بروز کنند.

معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات ایران با بیان اینکه ما باید به دنبال بازارهای هدف برای صادرات آبزیان از کشور باشیم، گفت: در کشورمان از بازار 80 میلیونی بهره‌مند هستیم، اما لازم است در توسعه مصرف آبزیان نیز اقدامات اساسی انجام دهیم و در صورتی می‌توانیم شاهد توسعه آبزی‌پروری باشیم که بازارهای هدف خوبی نیز در فروش آبزیان وجود داشته باشد.

عبدالحی با اشاره به اینکه آبزی‌پروری می‌تواند مشکل اشتغال را برطرف کند، افزود: طرح‌های خوبی برای آبزی‌پروری در کشور وجود دارد و آبزی‌پروری یکی از مشاغل ارزان قیمت است، این در حالیست که ایجاد هر شغل صنعتی 300 تا 400 میلیون تومان هزینه در بر دارد و براین اساس ما می‌توانیم جوانان تحصیلکرده در این حوزه را به سمت آبزی‌پروری سوق دهیم
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید