احداث استخرهای ۲ منظوره ویژه آبزی‌پروری در زنجان توسعه می‌یابد

چهار‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

احداث استخرهای ۲ منظوره ویژه آبزی‌پروری در زنجان توسعه می‌یابد
مدیر شیلات و امور آبزیان استان زنجان گفت: به منظور افزایش درآمد کشاورزان و استفاده بهینه از آب کشاورزی، احداث استخرهای دو منظوره ویژه آبزی‌پروری در زنجان توسعه می‌یابد.
محمود صیادبورانی در زنجان اظهار داشت: به منظور ذخیره کردن آب برای فعالیت‌های کشاورزی استخرهای ذخیره آب این بخش با تمهیدات مهندسی شده در کنار چاه‌های آب احداث می‌شوند.
وی تصریح کرد: در استخرهای دو منظوره کشاورزی آب قبل از اینکه وارد زمین های کشاورزی شود در این استخرها برای پرورش ماهی استفاده می‌شود
مدیر شیلات و امور آبزیان استان زنجان با بیان اینکه حداکثر دوره پرورش آبزی در استخرهای دومنظوره 5 تا 6 ماه در سال است، افزود: با توجه به فصلی بودن فعالیت‌های کشاورزی، این سیستم با محدودیت زمان دسترسی به آب مواجه بوده و حداکثر دوره پرروش آبزی در آن 5 تا 6 ماه از سال است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور افزایش درآمد کشاورزان و استفاده بهینه از آب کشاورزی احداث استخرهای دو منظوره ویژه آبزی‌پروری در استان زنجان و به ویژه مناطقی که با بحران آب مواجه‌اند توسعه می‌یابد.

صیادبورانی عنوان کرد: استخرهای دو منظوره که در آن ماهی پرورش داده می‌شود کود ملایمی را برای زمین‌های کشاورزی تامین می‌کنند که بر اساس بررسی‌های انجام شده حدود 150 کیلوگرم به ازای هر تن تولید ماهیان سردآبی در مصرف کودهای فسفاته و نیتراته صرفه جوئی می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه این استخرها در کنار مزارع احداث می‌شود اقتصاد خانوار بهره‌برداران را ارتقا می‌دهد.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان زنجان با تاکید بر توسعه این سیستم پرورش آبزی در استان تصریح کرد: در سال 92 حدود 20 درصد تولید قزل آلای رنگین کمان کشور مربوط به استفاده از پرورش ماهی در استخرهای دومنظوره بوده که استان‌های مازندران، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی 5 استان برتر تولید کننده در این سیستم بودند
منبع: تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید