بهره برداري از بزرگترين سايت مرکز تکثير ماهيان دريايي جنوب کشور درقشم

دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۰ بازدید

بهره برداري از بزرگترين سايت مرکز تکثير ماهيان دريايي جنوب کشور درقشم
بزرگترین مرکز تکثیر ماهیان دریایی امروز از طریق ویدیو کنفرانس وزیران جهادکشاورزی ایران و فرانسه در روستای شیب دراز قشم راه اندازی شد .
طرح تکثیر پرورش ماهیان دریایی نتیجه سرمایه گذاری دو کشور ایران و فرانسه است که با 5 میلیارد تومان هزینه بخش خصوصی ایجاد شده است .
مدیر کل شیلات هرمزگان گفت : با بهره برداری از مرحله نخست تکثیر ماهیان دریایی در شیب دراز ، 3 میلیون قطعه بچه ماهی از نوع شانک ، تکثیر می شود .
محبی افزود : این مرکز که نخستین مرکز تکثیر ماهیان دریایی کشور نیز است ظرفیت تکثیر 10 میلیون قطعه ماهی را در سال دارد .
مدیر کل شیلات هرمزگان افزود : با بهره برداری از مرحله دوم این طرح تا پایان امسال ظرفیت این مرکز تکمیل می شود .
محبی گفت : هرمزگان ظرفیت 90 هزار تن پرورش ماهی در قفس را دارد که امسال برای تولید وتکثیر 25 هزار تن بچه ماهی به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم .
معاون آبزی پروری شیلات ایران نیز گفت : در کشور ظرفیت تولید وتکثیر ماهیان دریایی از جمله ماهیان خاویاری ، قزل آلا و میگو وجود دارد که به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی هستیم
عبدالحی افزود : در برنامه ششم توسعه پیش بینی می شود 50 هزار تن میگو ،100هزار تن ماهی خاویاری و 200 هزار تن انواع ماهیانی دریایی ، در حوزه دریای خزر ، خلیج فارس و دریای عمان تولید شود.
وی افزود : طرح مشترک تکثیر ماهیان دریایی قشم با فناوری بسیار بالا از جمله شبکه کنترل درجه حرارت و اکسیژن به صورت مدار بسته با همکاری کشور فرانسه صورت گرفته است .
عبدالحی معاون آبزی پروری شیلات ایران نیز گفت : طرح تکثیر ماهیان در قفس یک طرح ملی است که در برنامه ششم توسعه پیش بینی می شود 200 هزار تن ماهی در کشور تولید شود .
ژان سپاسین رانت سرمایه گذار خارجی در قشم هم گفت : بیشتر فعالیت ما انتخاب ماهی بازار پسند و تکثیر پرورش آن است .
وی افزود : هم اکنون به علت بازار پسندی ماهی شانک در کشور های اروپایی و حوزه خلیج فارس این ماهی در مرکز تکثیر و روستای شیبدراز قشم تولید می شود که قرار است در آینده نزدیک انواع دیگر ماهیان بومی دریای عمان و خلیج فارس در این مرکز تکثیر شود .
شرکت فرانسوی آکولوند یکی از مهم ترین کشورهای فرانسوی در زمینه پرورش و تکثیر ماهیان دریایی در حوزه خلیج فارس و دریای مدیترانه است .
این شرکت فعالیت خود را از تیر 93 در زمینه تکثیر ماهیان دریایی در روستای شیب دراز قشم آغاز کرده است
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید