تصويب طرح توسعه پايدار درياها در سازمان ملل

یک‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۲ بازدید
تصويب طرح توسعه پايدار درياها در سازمان ملل
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينکه حال درياها خوب نيست، از تصويب طرح توسعه پايدار درياها به عنوان يکي از اهداف 17 گانه توسعه پايدار در مجمع سازمان ملل خبرداد و بر افزايش کمي مناطق حفاظت شده ساحلي در کنار افزايش شاخص‌هاي کيفي اين بخش تاکيد کرد

معصومه ابتکار در مراسم گرامي داشت هفته ملي دريانوردي با اشاره به اينکه درياها علاوه بر اينکه از ذخاير ارزشمند کره‌زمين هستند اقليم را نيز مديريت مي‌کنند گفت: توليد اکسيژن به عهده درياهاست و علاوه بر جابه‌جايي‌ها و حمل‌و‌نقل، ميليون‌ها نفر را تغذيه مي‌کنند و براي توليد دارو از آن بهره‌برداري مي‌شود همچنين منزل هزاران گونه خارق‌العاده آبزي نيز هست. بنابراين درياها خدمات بسياري به بشر ارائه مي‌دهند. وي با بيان اينکه درياها هم مانند بقيه بخش‌هاي کره زمين وضعيت مناسبي ندارند، افزود: زنگ خطر براي درياها نيز به صدا درآمده. مناسبت‌هايي مثل گرامي داشت هفته ملي دريانوردي فرصتي است تا در زمينه بهره‌برداري از درياها، مديريت سواحل و درياها، مقابله با ورود فاضلاب‌ها و پساب‌ها به درياها و آلايندگي ناشي از تردد داخل درياها تجديدنظر کنيم.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با تاکيد بر اينکه مسائل مربوط به درياها نگران کننده است اظهار کرد: يکي از اهداف 17 گانه توسعه پايدار که ديروز در مجمع سازمان ملل به تصويب رسيد مربوط به توسعه پايدار درياها است. در بند چهاردهم آن مشخصا به بحث درياها اشاره شده و به حفاظت و استفاده پايدار از درياها و منابع دريايي براي توسعه پايدار تصريح مي‌شود که اين امر نشان‌دهنده اهميت مساله است که در بين 17 اهداف مهم جهان به مساله درياها نيز پرداخته شده است.

وي با بيان اينکه بايد يک برنامه ريزي جدي فرابخشي جامع و آينده نگر براي مديريت درياها صورت گيرد گفت: در برنامه ششم توسعه به اين موضوع توجه شده و سازوکارهاي موثر پيشبرد اين امور در نظر گرفته شده است.

ابتکار افزود: بايد سعي کنيم همپاي جهان در کنوانسيون‌هاي مختلف مثل کنوانسيون کويت، کنوانسيون تهران، کنوانسيون لندن و پروتکل‌هاي منطقه‌اي حضور موثر براي مديريت درياها، کاهش آسيب‌ها و مديريت پايدار داشته باشيم.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينکه اگر درياها آسيب ببينند فقط به لحاظ زيست محيطي نيست ادامه داد: جمعيت‌هاي ساکن در سواحل به لحاظ معيشت، سلامت و زندگي آسيب مي‌بينند و در عرصه‌هاي گردشگري و شيلات لطماتي پيش مي‌آيد و به طور کلي آسيب‌هاي اجتماعي و اقتصادي به دنبال خواهد داشت. وي در ادامه با اشاره به مطالعه يونپ در مورد ميزان خدمات اقيانوس هند غربي گفت: در اقيانوس هند غربي فقط خدمات اکوسيستمي دريا سالانه بالغ بر 25 ميليارد دلار تخمين زده شده است که شامل خدمات مختلف شيلات، مرجان‌ها و گونه‌هاي مختلف آبزي است. اگر براي خليج فارس نيز ارزيابي در مورد خدمات آن صورت گيرد خدمات بسياري براي آن تخمين‌زده مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه دولت يازدهم گام‌هاي موثري در زمينه جمع آوري و تصفيه فاضلاب‌ها و مديريت پسماندها در استان‌هاي شمال کشور داشته و برنامه‌هايي در دست اقدام است گفت: لازمه استفاده از درياها برنامه‌ريزي جدي، حفاظت از تنوع زيستي، کاهش آلاينده‌ها به ويژه بحث فاضلاب‌ها است.

ابتکار با بيان اينکه از بحث ارزياي زيست محيطي درياها و سواحل از برنامه‌هاي سازمان حفاظت محيط زيست نيز هست اظهار کرد: در زمينه جزاير رصد، پايش و برنامه‌ريزي براي آنها بر مبناي نگاه حفاظتي اتفاق مي‌افتد. همچنين پايش‌هاي مختلف ومديريت مناطق حفاظت شده ساحلي صورت مي‌گيرد.

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به منابع ارزشمند در جنوب کشور گفت: بايد بتوانيم با ارتقاء سطح مديريت و برنامه‌ريزي منسجم اجراي درست آن‌ها وضعيت آنها را بهبود بخشيم. به همين منظور در همه استان‌ها اجراي مديريت مناطق حفاظت شده براساس اصول مديريت پايدار و مباني حفاظتي را اجرا کرده‌ام.

ابتکار با بيان اينکه بايد به 10 درصد از حفاظت از مناطق ساحلي تا سال 2020 دست يابيم گفت: بر مبناي ارزيابي‌هاي موجود از حدود چهار يا پنج درصد مناطق ساحلي حفاظت مي‌کنيم. بنابراين بايد سعي کنيم علاوه بر افزايش شاخص‌هاي کيفي بحث افزايش کمي مناطق حفاظت شده را هم در بلند مدت در برنامه خود قرار دهيم. معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در پايان با اشاره به همکاري‌هاي موجود ميان اين سازمان و سازمان بنادر و دريانوردي گفت: در بحث مقابله با آلودگي‌هاي نفتي همکاري‌هايي با سازمان بنادر و دريانوردي داريم. ضروري است بتوانيم با نظارت و جلب مشارکت بين بخشي مشکلات را حل کنيم و بيش‌از پيش به بحث درياها توجه داشته باشيم.

منبع: مردم سالار

دیدگاه خود را بیان کنید