لاک پشت های فراتی در خطرند

یک‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۶ بازدید
لاک پشت های فراتی در خطرند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه از خاموش شدن آتش تالاب هورالعظیم پس از 10 روز خبر داد اما خطر، همچنان زندگی جانداران منطقه به ویژه لاک پشت های فُراتی را تهدید می کند.

موسی مدحجی گفت: حریق در دو هزار هکتار از بخش عراقی تالاب هورالعظیم از پنجشنبه بیست و ششم شهریورماه آغاز شده بود و تا امروز ادامه داشت.
به گفته وی، حریق در این تالاب به دلیل خشکسالی و بی آبی آغاز و خود به خود خاموش شد.
هورالعظیم در جنوب غربی کشور و یکی از باارزش ترین تالاب های کشور است که یک سوم آن در ایران و دو سوم در عراق قرار دارد و اکنون 70 درصد آن خشک است.
این تالاب در پی خشکسالی 80 درصدی در رودخانه کرخه، آبگیری سد سیمره در بالادست این رودخانه در ایلام و همچنین عملیات اکتشاف نفت با چالش روبرو است.

مدحجی گفت: در پی آتش سوزی در تالاب، تمامی آبزیان و جانداران منطقه در معرض نابودی قرار گرفته اند و چهارپایانی چون گراز نیز از منطقه مهاجرت می کنند.
وی خبر داد شمار زیادی 'لاک پشت فراتی' (Rafetus euphraticus) طی این آتش سوزی از بین رفتند.
مدحجی افزود: تعداد زیادی از لاک پشت ها از بخش عراقی تالاب به بخش ایرانی مهاجرت کردند ولی در مسیر با دایک مرزی روبرو یا به دلیل گرمازدگی تلف شدند.
به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه، این گونه در معرض خطر نابودی، مختص هورالعظیم و رودخانه های اطراف آن است.
لاک پشت فُراتی گونه ای لاک پشت نرم لاک از خانواده لاک پشت های سه انگشتی و تنها گونه لاک پشت سه انگشتی در ایران است که با وجود خطر بالای انقراض و کاهش جمعیت در فهرست گونه های مورد حمایت قرار ندارد.
پراکندگی این لاک پشت فقط به استان خوزستان و حوضه آبگیر دجله و فرات، هورالعظیم، تالاب شادگان، رودخانه های کارون، کرخه، دز و جراحی و انشعابات آنها محدود می شود.
مدحجی افزود: محل آتش سوزی، قرینه حوضچه شماره 2 هورالعظیم در بخش عراقی آن بود و حریق در چندین منطقه به صورت همزمان با شدت و ضعف ادامه داشت.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان هویزه گفت: در این مدت دود ناشی از حریق در تالاب شهر هویزه و روستاهای اطراف آن را فراگرفته بود.
وی افزود: جهت باد در انتشار دود تعیین کننده است. به همین دلیل دیروز که باد به سوی خوزستان می وزید، دود تا اهواز رسید.
هورالعظیم از آغاز امسال، چندین نوبت دچار آتش سوزی شد که آخرین مورد آن بیست و ششم شهریور بود که دو هزار هکتار از بخش عراقی آن در آتش سوخت و دود غلیظ آن به شهر و روستاهای خوزستان رسید.
هورالعظیم مهمترین سد در برابر ورود ریزگردها از مرزهای غربی شناخته شده و خشک شدن آن باعث ایجاد کانون های گرد و غبار شده است.

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید