۳۶۰۰ تن انواع ماهیان از دریاچه پشت سد ارس صید می شود

دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۴ بازدید
۳۶۰۰ تن انواع ماهیان از دریاچه پشت سد ارس صید می شود
مدیرشیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از سه هزار و ۶۰۰ تن انواع ماهیان بومی و گرمابی از دریاچه پشت سد ارس برداشت شود.
محمد شیرولیلو با بیان اینکه دریاچه پشت سد ارس یکی از غنی ترین منابع آبی استان و کشور به شمار می رود اظهارداشت: این دریاچه دارای انواع گونه های ماهیان بومی و گرمابی باارزش از جمله کپور، آمور، فیتوفاک، صوف و بیگ هد، ماش و گونه ارزشمند شاه میگو که امسال پیش بینی می شود سه هزار و ۶۰۰ انواع ماهیان از آن صید شود.

وی آذربایجان غربی رتبه نخست در تولید آبزی از منابع داخلی را در بین استانهای غیر ساحلی کشور را دارد و دریاچه سد ارس به عنوان بزرگترین منبع تامین مولد ماهی صوف در کشور بوده که هر ساله تعداد زیادی از این ماهی با ارزش به استانهای شمالی کشور صادر می شود.

شیرولیلو با اشاره به مرحله اول صید شاه میگو از آب شیرین دریاچه پشت سد ارس که تیرماه به مدت دو ماه ادامه داشت گفت: پیش بینی می شود امسال ۶۰ تن شاه میگو توسط چهار شرکت بهره‌بردار در امور صید این آبزی ارزشمند استحصال و شاه میگوهای صید شده نیز بعد از عمل‌آوری و بسته‌بندی به صورت زنده به کشورهای اروپایی صادر شود.

مدیرشیلات و آبزیان آذربایجان غربی با بیان اینکه شاه میگوی تولیدی در استان به کشورهای اروپایی فرانسه، آلمان، ایتالیا و ارمنستان صادر می‌شود اضافه کرد: میزان ارزآوری هر کیلو شاه میگو از طریق صادرات بین ۱۰ تا ۱۳ دلار است.

شیرولیلو گفت: شاه میگوی دراز آب شیرین دریاچه پشت سد ارس جانداری مختص منابع آبی در آذربایجان غربی است و ۸۰ نفر صیاد محلی سالیانه زیر نظر مدیریت شیلات استان اقدام به صید این موجود می‌کنند.

مديريت شيلات و آبزیان آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به آغازفعالیتهای صید و صیادی تعاونی های ۱۸ و ۱۹ ارس اظهارداشت: با توجه به مجوز های صادر شده برای تعاونی های صید و صیادی ۱۸ و ۱۹ ارس، این دو تعاونی مجازهستند فعالیتهای صیادی خود را ازدریاچه پشت سد ارس آغاز کنند

منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید