آذربایجان غربی رتبه نخست تولید آبزیان در بین استان های غیرساحلی را دارد

دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۴ بازدید
آذربایجان غربی رتبه نخست تولید آبزیان در بین استان های غیرساحلی را دارد

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: این استان با تولید سالانه 17 هزار تن انواع آبزیان در منابع آبی خود رتبه اول تولید آبزیان را در بین استان های غیر ساحلی کشور دارد.

محمد شیرولیلو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر منابع آبی استان از جمله دریاچه پشت سد ارس و سد مهاباد 547 مرکز و مزرعه پرورش آبزیان در منابع آبی استان به تولید و پرورش ماهی و میگو مشغول هستند.
وی بیان کرد: در یکسال گذشته در 37 مرکز و مزرعه تکثیر آبزیان استان 30 میلیون قطعه بچه ماهی سردابی، 31 میلیون قطعه تخم چشم زده قزل آلا، سه میلیون قطعه بچه ماهی زینتی و هفت میلیون قطعه بچه ماهی گرمابی تولید شده است.

شیرولیلو با اشاره به آغاز فصل صید و صیادی در دریاچه پشت سد ارس اظهار کرد: با توجه به مجوزهای صادر شده برای تعاونی های صید و صیادی 18 و 19 ارس ، این دو تعاونی مجاز هستند فعالیت های صیادی خود را از دریاچه پشت سد ارس تا اطلاع ثانوی انجام دهند.
وی با بیان اینکه دریاچه پشت سد ارس یکی از غنی ترین منابع آبی استان و کشور است، گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از سه هزار و 600 تن انواع ماهی از این منبع آبی صید و روانه بازار شود.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی افزود: دریاچه پشت سد ارس دارای انواع گونه های ماهیان بومی و گرمابی با ارزش از جمله کپور ، آمور ، فیتوفاک، سوف و بیگ هد، ماش و شاه میگو است که علاوه بر تامین نیاز استان به استان های گیلان، مازندران، گلستان و کرمانشاه نیز صادر می شود.
وی گفت: افزون بر دو هزار نفر در بخش شیلات استان فعالیت می کنند.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی رتبه نخست در تولید آبزی از منابع داخلی را در بین استان های غیر ساحلی کشور دارد و دریاچه سد ارس به عنوان بزرگترین منبع تامین مولد ماهی سوف در کشور است.
آبزیان تولیدی در استان از تنوع ویژه ای برخوردار بوده و شامل چهار گونه ماهیان گرمابی ، ماهی قزل آلا و بیش از 10 گونه بومی از جمله ماهی سوف و ماش است که از ارزش اقتصادی بالایی دارد

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید