مرگ مرجان‌های خلیج چابهار به دست تخلیه مواد نفتی

شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

مرگ مرجان‌های خلیج چابهار به دست تخلیه مواد نفتی
مدیر دفتر زیست بوم‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وجود اسکله در حوالی زیستگاه مرجان‌ها تا کنون جز خبر مرگ و تخریب آن ها ارمغانی نداشته چرا که اسکله‌ هندورابی، شهید بهشتی و کلانتری چابهار گویای واضح این اتفاق است.
داوود میرشکار مدیر دفتر زیست بوم‌های سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص نقس ساخت و احداث اسکله‌ها در مرگ و تخریب مرجان‌ها اظهار کرد: به عنوان کارشناس محیط زیست دریایی و تجربه اسکله شهید بهشتی چابهار می‌توان به صراحت اعلام کرد که ساخت اسکله در حوالی و محدوده زیستگاه‌های مرجانی اقدامی نامناسب و مخرب آبسنگ مرجانی است.
وی یادآور شد: ساخت اسکله‌ شهید بهشتی منطقه آزاد چابهار و همچنین رسوب‌گذاری ناشی از فعالیت‌های این خلیج باعث مرگ بسیاری از مرجان‌های این منطقه شد و به دلیل عدم حمایت سازمان‌های متولی و بهانه کردن مشکلات مالی از پایش و احیای زیستگاه‌ مرجان‌ها بازماندیم
مدیر دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: هم اکنون نیز بخشی از مرجان‌های حوالی اسکله کلانتری خلیج چابهار به دلیل تخلیه مواد نفتی رو به تخریب و نابودی هستند.

میرشکار ادامه داد: هفته آینده تعدادی از کارشناسان سازمان محیط زیست به منطقه حادثه دیده زیستگاه‌ مرجان‌های حوالی اسکله کلانتری مراجعه می‌کنند تا برآورد خسارت و آسیب کرده و با دریافت جریمه از سازمان متولی و به کمک آن‌ها دست به احیای زیستگاه مرجان‌ها بزنیم.

وی در خصوص لزوم وجود آبسنگ‌های مرجانی و اهمیت این گونه افزود: این گونه ارزشمند برای حفاظت از سواحل در قبال امواج و تخریب ناشی از آن بسیار مهم هستند و علاوه بر این رتبه دوم تولید را در کره زمین به خود اختصاص داده و نوزادگاه‌ آبزیان بسیاری از جمله آبزیان اقتصادی به شمار رفته و زیستگاه هزاران گونه آبزی محسوب می‌شود.

مدیر دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه فوائد مرجان‌ها گفت: در کشورهایی که دارای زیستگاه‌های بسیاری از مرجان‌ها هستند سالانه میلیون‌ها دلار از آن‌ها در بحث گردشگری بدست می‌آید.

میرشکار درباره ضرر و خسارات نبود این مرجان‌ها گفت: صیادانی که در دریا به صید مشغولند از این طریق امرار معاش می‌کنند و به واسطه زیستگاه‌های مرجانی موفق به صید می‌شوند و حالا اگر این زیستگاه‌ها از بین رود زندگی صیادان چگونه خواهد بود؟

وی ادامه داد: با از دست دادن مرجان‌ها مطمئنا سرمایه ملی،فرصت‌های اشتغال و زندگی بسیاری از آبزیان و وضعیت سواحل ما از بین رفته و تهدید خواهد شد.

مدیر دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اقدامات برخی جهت‌ها جا به جایی و انتقال مرجان‌ها گفت: سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر زیست بوم‌های دریایی این سازمان راضی به انتقال آبسنگ‌های مرجانی نیست مگر اینکه فعالیت انجام شده باعث ایجاد محدودیت خاص برای آبسنگ‌های مرجانی شده و ما بعد از مطالعه و بررسی‌های دقیق رضایت خود را اعلام خواهیم کرد.

میرشکار تصریح کرد: اگر انتقال و جا به جایی مرجان‌ها به زیستگاه‌ طبیعی خود در فضای دیگری انجام شود شاید احتمال عدم بروز مشکل باشد، ولی انتقال آن به محلی غیر از زیستگاه‌ طبیعی، نیازمند بررسی و تحقیقاتی است که در صورت نتیجه بخش بودن این بررسی رضایت سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص انتقال آبسنگ های مرجانی اعلام می شود
منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید