توقیف 10 کشتی جهت حفاظت از محیط زیست دریایی‌ در هرمزگان

یک‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۵ بازدید
توقیف 10 کشتی جهت حفاظت از محیط زیست دریایی‌ در هرمزگان
معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: باید به سمت کاهش آلودگی‌ها و از بین بردن عوامل مخرب محیط‌زیست دریایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زمینه‌های اقتصاد کشور حرکت کنیم

مهدی نوفرستی در مراسم بزرگداشت روز جهانی دریانوردی در بندرعباس، افزود: امیدوارم دریانوردان برخلاف دریا که گاهی مواج و گاهی خروشان است، زندگی همراه با آرامش داشته باشند و در این مسیر از تلاطم‌های زندگی به‌سلامت عبور کنند.

وی با بیان اینکه 80 درصد ارزش کالاهایی که در کشور جابه‌جا می‌شود، از طریق دریا صورت می‌گیرد، تصریح کرد: این صنعت متأسفانه نتوانسته جایگاه خود را به‌خوبی در بین مردم به دست بیاورد و گستردگی ابعاد فعالیتش را در بین عموم مردم به نمایش گذارد.

نوفرستی با اشاره به اینکه کشورمان ازلحاظ تولید گازهای گلخانه‌ای در رتبه نهم قرار دارد، تصریح کرد: باید بار دیگر به نقش خود در جهت کاهش آلودگی‌ها در سطح جهان بنگریم و در این مسیر فعالیتهای نوینی را انجام دهیم.

وی کنترل نیروی رانش و کیفیت سوخت کشتی‌ها را از برنامه‌های مهم در سال جاری دانست و عنوان کرد: در سال جاری تاکنون 10 کشتی به دلیل عدم کیفیت سوخت مناسب و همچنین دیگر عوامل موفق به کسب نمره قابل‌قبول در کنترل و بازرسی‌ها نشدند که این امر منجر به توقیف آن‌ها شد.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به اینکه باید به سمت کاهش آلودگی‌ها و از بین بردن عوامل مخرب محیط‌زیست دریایی به‌عنوان حفاظت یکی از مهم‌ترین زمینه‌های اقتصاد کشور حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: امیدوارم دستگاه‌های ذی‌ربط در این موضوع مانند حفاظت محیط‌زیست و شیلات در سایه تعامل به این حوزه ورود کرده و بتوانیم گام‌های بلندی برداریم.

نوفرستی افزود: دوره‌های آموزشی کنترل و بازرسی کشتی‌ها نیز در راستای ارتقاء کمی و کیفی کنترل و بازرسی شناورها، جلوگیری از تردد شناورهای غیراستاندارد به بنادر و آب‌های هرمزگان و ارتقاء هرچه بیشتر ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط‌زیست دریایی در بندر شهید رجایی به‌صورت مستمر برگزار می‌شود.

وی در پایان بابیان اینکه به‌طور حتم توسعه فیزیکی و امکانات بندری مناسب است، اضافه کرد: باید به عواقب عدم در نظر گفتن مسائل زیست‌محیطی فکر کرد و برای اینکه آینده روشنی داشته باشیم، این موضوع باید جدی‌تر گرفته شود.

در ادامه این مراسم کاپیتان سید ضیا هاشمی با بیش از 25 سال سابقه دریانوردی به بیان خاطرات خودپرداخت و پس‌ازآن اسماعیل مکی زاده(رئیس اداره حفاظت و نجات دریایی استان هرمزگان) بیانیه سازمان جهانی دریانوردی را قرائت کرد.

همچنین در ادامه از فعالین، کارکنان و پیشکسوتان نمونه دریایی و همچنین دستگاه‌های اجرایی برتر در بخش دریانوردی تجلیل به عمل آمد.

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید