تولید 140 هزار تنی ماهیان سردآبی در ایران

شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
تولید 140 هزار تنی ماهیان سردآبی در ایران

معاون تولید ماهیان سردآبی و ماهیان زینتی سازمان شیلات ایران از تولید سالانه 140 هزار تن انواع ماهیان سردآبی در کشور خبرداد.

امیر سعید ویلکی افزود: ماهیان سرد آبی پرورشی کشور بومی ایران نبوده بلکه متعلق به آمریکایی شمالی است.
وی اظهار داشت : این گونه سازگاری مطلوبی با محیط های آبی اقصی نقاط دنیا به ویژه ایران دارد.

معاون تولید ماهیان سردآبی و ماهیان زینتی سازمان شیلات ایران گفت: ماهیان سردآبی که در ایران قابلیت پرورش دارند شامل ماهی آزاد دریای خزر، ماهی قزل آلای رنگین کمان و ماهی قزل آلای خال قرمز است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ماهی قزل آلا از بازار پسندی خوبی برخوردار است، افزود: پرورش این گونه ماهی از حیث اقتصادی و اشتغال افزایی در کشور بسیار نقش آفرین است.
ویلکی به پرورش «ماهی قزل آلا در قفس» در دریای خزر اشاره کرد و گفت : به طور کلی پرورش این گونه در آب های شیرین مثل رودخانه و چشمه صورت می گیرد اما به دلیل محدودیت منابع آبی کشور برای افزایش تولید از آب دریا استفاده می شود.
وی تصریح کرد : صنعت آبزی پروری به سرعت رو به توسعه است به طوری که در آینده می تواند جایگزین مناسبی برای بهره برداری مستقیم از ذخایر طبیعی به شمار رود.
معاون تولید ماهیان سردآبی و ماهیان زینتی سازمان شیلات ایران گفت: پرورش در قفس فرصت مناسبی برای افزایش تولید، اشتغال، رونق اقتصادی و غیره در کشور است.
وی افزود : آبزی پروری در قفس یکی از روش های متداول در پرورش ماهی است که در حال حاضر با توجه به برتری هایی که نسبت به سایر روش های پرورش دارد مورد توجه اکثر کارشناسان و پرورش دهندگان دنیا قرار گرفته است.
ویلکی اظهار داشت: سواحل کشور ظرفیت عظیمی به جهت پرورش انواع ماهیان به ویژه قزل آلای رنگین کمان در قفس برخوردار است و می تواند نقش مهمی در تولیدات آبزی پروری کشور ایفا کند.
وی خاطرنشان کرد: پرورش آبزیان در قفس منافع اجتماعی، اقتصادی و محیطی زیاد و مهمی مانند افزایش امنیت غذایی، افزایش فرصت های شغلی در جوامع روستایی ساحلی، تامین غذاهای دریایی، کاهش هزینه های اولیه تولید و بهبود تغذیه انسان برخوردار است.
معاون تولید ماهیان سردآبی و ماهیان زینتی سازمان شیلات ایران با اعلام اینکه آب دریای خزر لب شور و درجه شوری 12 تا 13 در هزار است، گفت: این شوری برای پرورش ماهیان آب های شیرین مثل قزل آلا هیچ گونه مشکلی ایجاد نخواهد کرد چون ماهی قزل آلای رنگین کمان تا درجه شوری 30 در هزار را تحمل می کند.
وی افزود: بهترین زمان مهاجرت ماهی آزاد دریای خزر از دریا به رودخانه ها برای تخم ریزی اواخر فصل پائیز و اوائل زمستان است.
ویلکی گفت : خطرات زیادی همواره ماهی آزاد دریای خزر را تهدید می کند به همین دلیل گونه مزبور در زمان مهاجرت صید و برای مولد گیری به مرکز تکثیر و پرورش آزاد ماهیان شهید باهنر کلاردشت منتقل می شود.
وی گفت : این مرکز با هدف تکثیر، پرورش و رها سازی بچه ماهی آزاد دریای خزر در وزن های مختلف به منظور حفظ و بازسازی ذخائر این گونه ارزشمند تاسیس شده است.
معاون تولید ماهیان سردآبی و ماهیان زینتی سازمان شیلات ایران افزود: این گونه
به دلیل شرایط نامساعد زیستی و تخریب زیستگاه های طبیعی در معرض خطر انقراض قرار دارد.
وی اظهار داشت: ماهی آزاد دریای خزر یکی از با ارزش ترین گونه های اقتصادی و بومی دریای خزر محسوب می شود و گونه ای از نوع ماهیان مهاجر است که در فصل بهار و پائیز به رودخانه ها جهت تخم ریزی مهاجرت می کند.
ویلکی تصریح کرد: این ماهی در کرانه های جنوبی دریای خزر زندگی و برای تخم ریزی در اواخر فصل پائیز و اوائل زمستان وارد رودخانه ها می شود.
وی گفت : شیلات به جهت حفظ و بازسازی ذخائر ماهیان بویژه ماهیان آزاد دریای خزر از طریق تکثیر مصنوعی، تولید بچه ماهی و رها سازی در رودخانه ها اهتمام جدی دارد.
معاون تولید ماهیان سردآبی و ماهیان زینتی سازمان شیلات ایران گفت: ماهی قزل آلای خال قرمز به لحاظ بازار پسندی دارای طرفداران زیادی از اقصی دنیا به ویژه ایران است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ماهی خال قرمز از نوع ماهی‌های سردآبی به شمار می رود، افزود: خوشبختانه شرایط مستعدی برای پرورش این گونه در ایران فراهم است.
ویلکی با اعلام اینکه تولیدات شیلاتی شامل صید و آبزی پروری یکی از منابع مهم غذا، اشتغال و درآمد در اکثر جوامع و کشورهاست، یادآور شد : توسعه آبزی پروری نقش مهمی در افزایش اشتغال، ارزآوری و توسعه روستایی ایفا می کند.

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید