صید 409 تن انواع ماهیان استخوانی در گیلان

شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
صید 409 تن انواع ماهیان استخوانی در گیلان

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان از صید 409 تن انواع ماهیان استخوانی توسط 49 شرکت تعاونی پره صیادی از ابتدای فصل صید امسال تاکنون در این استان خبر داد

اکبر ایلدرم امروز در بندر انزلی با اشاره به وضعیت صید ماهیان استخوانی در گیلان اظهار کرد: در مدت 55 روز صیادان شرکت‌های تعاونی پره توانستند 409 تن انواع ماهیان استخوانی را از دریای خزر صید کنند.

وی میزان صید ماهیان استخوانی در مدت مشابه سال گذشته را 607 تن عنوان کرد و افزود: از ابتدای فصل صید امسال تاکنون 33 درصد کاهش صید ماهیان استخوانی در گیلان داشتیم

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان، سرمای زودرس را دلیل کاهش صید در استان خواند و بیان کرد: تعداد 51 شرکت تعاونی پره صیادی در گیلان وجود دارد و دو پره صیادی فعال نیست و میزان صید مذکور توسط 49 شرکت انجام شده است.

ایلدرم با بیان اینکه 127 تن از ماهیان صید شده از نوع سفید است، تصریح کرد: 266 تن از ماهیان صید شده کفال است و 14 تن دیگر را گونه‌های مختلف کپور، سیم و ... تشکیل می‌دهد.

وی، ارزش اقتصادی ماهیان صید شده توسط شرکت‌های تعاونی پره صیادی گیلان از ابتدای فصل صید امسال تاکنون را 73 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: با توجه به افزایش دمای هوا احتمال مهاجرت ماهیان از عمق آب به ساحل وجود دارد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان با اشاره به شرایط اقلیمی و وجود منابع آبی در استان، خاطرنشان کرد: گیلان جزو سه استان برتر شیلاتی در کشور محسوب می‌شود.

ایلدرم به تولید سالانه 813 هزار و 50 تن ماهی در کشور اشاره کرد و یادآور شد: سهم گیلان از صید مذکور 63 هزار تن شامل 44 هزار تن ماهیان گرمابی، یک‌هزار و 200 تن ماهیان سردآبی و همچنین 9 هزار تن ماهیان استخوانی و 7 هزار تن کیلکا از دریای خزر است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف آبزیان در کشور 9 کیلوگرم است، اظهار کرد: سرانه مصرف آبزیان در گیلان 14 کیلوگرم است ضمن اینکه سرانه مصرف آبزیان در کشورهای اروپایی 35 کیلوگرم و در ژاپن 100 کیلوگرم است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان، مصرف سرانه ماهی در دنیا را 20 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: ایران به لحاظ سرانه مصرف آبزیان با دنیا 50 درصد فاصله دارد و اگر می‌خواهیم به میانگین سرانه مصرف جهانی برسیم باید تولید را افزایش دهیم

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید