احداث خطوط انتقال گاز در مسیر مهاجرت ماهیان استخوانی

چهار‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
احداث خطوط انتقال گاز در مسیر مهاجرت ماهیان استخوانی

احداث خطوط انتقال گاز در مسیر رودخانه‌های رودسر زندگی ماهیان استخوانی را در معرض خطر نابودی قرار داده است

پیمانکار منطقه 9 عملیات انتقال گاز استان مازندران در منطقه رودسر اخطاریه محیط زیستی دریافت کرد.این پیمانکار به دلیل عدم توجه به قوانین و مقررات محیط زیستی در بخش احداث خطوط انتقال گاز در مسیر رودخانه های حوضه شهرستان رودسر اخطار محیط زیستی دریافت کرد.


علی درویشی رییس حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر با اعلام این خبر گفت:متاسفانه سازه های بتونی نصب شده برای مهار لوله های انتقال گاز روی مسیر رودخانه های حوزه شهرستان باعث ایجاد اختلاف ارتفاع زیاد و در نتیجه بوجود آمدن آب‌بندهایی شده که در مسیر مهاجرت ماهیان به رودخانه ها اختلال ایجاد کرده اند.

وی افزود:با توجه به وجود 7 رودخانه اصلی همچون پلرود، خشکرود و آچی رود که از زیستگاه های مهم ماهیان خاویاری و استخوانی در فصل زادآوری محسوب می شوند به دلیل وجود این بندهای مرتفع عملا در سیر تکامل زیستی این گونه های با ارزش اخلال ایجاد می‌شود و باعث هجوم صیادان متخلف و صید غیرقانونی می‌شود.

درویشی ادامه داد:پیشنهاد حفاظت محیط زیست برای بهسازی این سازه‌ها همچون افزایش شیب سازه در چندین مرحله به پیمانکار داده شده است که متاسفانه توجهی به آن نشده است و این اداره با صدور اخطار محیط زیستی پرونده قضایی آنرا به جریان انداخته است تا بلکه منافع زیست‌مندان و منابع ملی و طبیعی تامین شود.

رییس حفاظت محیط زیست رودسر افزود:رودخانه‌های حوضه آبریز دریای خزر در شهرستان رودسر به دلیل شرایط خاص و منحصر به فرد اکولوژیکی، هیدرولوژیکی و موقعیت جغرافیای ممتاز، مامن و محل مهاجرت انواع گونه های ماهیان در خطر انقراض دریای کاسپین همچون ماهی آزاد دریایی،ماهیان خاویاری،ماهی سفید،زرده پر و سایر ماهیان استخوانی است که نقش بسزایی در حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان دریای‌خزر ایفا می‌کنند.

علی دوریشی تصریح کرد:زمانی که ماهیان رود کوچ در هنگام تخم ریزی به رودخانه ها مهاجرت می کنند،وجود بریدهای عرضی و سازه‌های بتونی که در عرض رودخانه نصب می شوند باعث قطع مسیر مهاجرت ماهیان می‌شود که در نهایت مرحله تخم‌ریزی ماهیان در مسیرهای ابتدایی و نامناسب رودخانه ها و نزدیک مصب رود انجام میشود و دلیل ازبین رفتن آنها خواهد شد.

وی افزود:این امر باعث حضور صیادان غیرمجاز در محل عبور لوله های گاز از عرض رودخانه و صید انواع آزاد ماهی و ماهیان خاویاری نیز می شود که نسل این گونه های ارزشمند را تهدید می‌کنند

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید