تولید یک میلیون تن انواع آبزیان

شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
تولید یک میلیون تن انواع آبزیان

رئیس بخش آبزی پروری موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور گفت که سال 94 یک میلیون تن انواع آبزیان در کشور تولید شده است.

عباس متین فر روز شنبه درحاشیه کارگاه آموزشی بین المللی آبزی پروری در قفس افزود:‌ بر اساس برنامه پیش بینی شده در سال جاری حدود 20 هزار تن انواع آبزیان در قفس های شناور در کشور تولید شود.
وی افزود: هم اکنون ماهی قزل آلا رنگین کمان به صورت آبزی پروری در قفس در دریای خزر پرورش داده می شود.
وی ادامه داد: موسسه تحقیقات علوم شیلات ایران به دنبال این است که گونه های جدید دیگری مانند ماهی های خاویار و ماهی آزاد در دریای خزر به صورت سیستم آبزی پروری در قفس تولید کند.

وی اظهار داشت:پروژه تحقیقاتی در خلیج فارس بر روی برخی از گونه های بومی خلیج فارس مانند ماهی خامور، سوبیتی و شانک انجام شده که ماهی سوبیتی به صورت پایلوت در قفس پرورش داده شده است.
وی ادامه داد:‌ هم اکنون گونه ای که پرورش داده می شود سیبس آسیایی است. این ماهی گرچه در بخش هایی از دریای عمان وجود دارد، ولی کار تکثیر و پرورش در ایران انجام نمی شود، بلکه لارو این ماهی را از خارج وارد می کنند و در قفس به سایز مناسب می رسانند و بعد در قفس های پرورش در خلیج فارس پرورش می دهند.
رئیس بخش آبزی پروری موسسه تحقیقات علوم شیلات کشورگفت: 2 شرکت فعال در خلیج فارس منطقه بندرلنگه قفس برای پرورش ماهی نصب کرده اند و در دریای خزر همینطور و تعداد 100 قفس برای پرورش ماهی نیز در دریاچه های شمال و جنوب کشور نصب شده که بخشی از آنها ماهی دار شده و بخش دیگر نیز آماده پرورش ماهی است.
متین فر افزود: در زمینه روش های جدید آبزی پروری در قفس، شیلات 2 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و دولت نیز حمایت جدی و موثرتری از این فعالیت دارد.
وی تاکید کرد: مطالعات امکان سنجی آبزی پروری در آبهای خلیج فارس،دریای عمان و دریای خزر و برخی منابع آبهای داخلی کشور، انجام شده است.
وی افزود: یکی از نیازهای اصلی برای توسعه آبزی پروری در قفس این است که پروژه تحقیقی و ترویجی بیشتری داشته باشیم و همینطور کارگاه های آموزشی متعددی داشته و حمایت جدی از سوی دولت، جهادکشاورزی، صندوق بیمه کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست صورت بگیرد.
متین فر گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در دادن مجوزها و همچنین جهاد کشاورزی در صدور مجوزهای بهره برداری و موافقت اصولی باید همکاری کنند و صندوق بیمه کشاورزی نیز در بیمه قفس ها و محصولاتی که تولید می شود، حمایت لازم را داشته باشند.
کارگاه آموزشی بین المللی پنج روزه آبزی پروری در قفس روز شنبه با حضور 70 نفر از پرورش دهندگان آبزی و اساتید دانشگاهی داخلی و خارجی در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) مشکین دشت استان البرز آغاز شد

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید