صیادی در گلستان صرفه اقتصادی ندارد

دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
صیادی در گلستان صرفه اقتصادی ندارد

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان گفت: با محدود شدن ذخایر دریای خزر، صیادی و ماهیگیری صرفه اقتصادی گذشته را ندارد و باید گردشگری ساحلی به کمک این بخش در استان بیاید

سید مصطفی عقیلی نژاد اظهار داشت: توسعه پرورش میگو و واگذاری بخشی از سایت پرورش میگو گمیشان به شرکت های تعاونی صیادی بویژه شرکت های فعال در حوزه صید ماهیان خاویاری بمنظور جبران بخشی از پیامدهای کاهش صید یکی از راهکارهای پیشنهادی در این حوزه است.
وی اضافه کرد: فراهم کردن بسترهای مناسب برای رونق صنعت گردشگری و طبیعت گردی در شهرستان های ساحلی استان گلستان دیگر راهکار قابل اجرا در این حوزه می باشد.

عقیلی نژاد افزود: باید ساحل نشینان بپذیرند که مشاغل مکمل دیگری را در کنار صیادی داشته باشند.
وی همچنین با اشاره به نشست کمیته اقتصادی ستاد ساماندهی صید و صیادی گلستان در گمیشان گفت: کاهش ده درصد از میزان بیمه پرداختی توسط صیادان یکی از پیشنهادات مطرح شده ،بود که در آن میزان بیمه واریزی از سوی صیادان از 27 درصد به 17 درصد پیشنهاد شد.
مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان با اشاره به مشکلات در حوزه صید و ماهیگیری اظهار داشت: شرکت های صیادی که بیش از بیست سال سابقه فعالیت داشتند، اینک غیر فعال بوده و خریداری کارت های صیادی این شرکت ها یکی از راهکارهای مساعدت و کمک به اعضای آنها می باشد.

*جلسه کمیته اقتصادی ستاد ساماندهی صید و صیادی گلستان
به گزارش ایرنا با حضور اعضای ستاد صید و صیادی استان گلستان، نشست کمیته اقتصادی این ستاد با حضور نمایندگان ارگان های دخیل در محل فرمانداری شهرستان ساحلی گمیشان برگزار شد.
امانگلدی ضمیر فرماندار گمیشان و رئیس این جلسه گفت: استفاده از فرصت های اشتغال و توانمندسازی صیادان با استفاده از ظرفیت های موجود در منطقه از برنامه های کمیته اقتصادی ستاد ساماندهی صید و صیادی است.
وی؛ ارائه تسهیلات بدون سود به شرکت های تعاونی روستایی و شهری مناطق مرزی، تسهیلات رونق و رفع موانع تولید و حمایت های ویژه از سرمایه گذاران را از جمله برنامه های دولت در راستای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه دانست.
ضمیر؛ توجه ویژه به پرورش میگو و آبزی پروری و بهره برداری اصولی از سواحل آرام و ماسه ای شهرستان در حوزه گردشگری و نیز تغییر الگوی کشت و ایجاد باغات سازگار با آب و هوای منطقه را در افزایش درآمد ساحل نشینان و رونق اقتصادی منطقه موثر بیان کرد.
این جلسه با حضور فرمانداران بندرگز و بندرترکمن، مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان، معاونین ادارات کل امنیتی و انتظامی استانداری، شیلات، منابع طبیعی، محیط زیست، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فنی و حرفه ای، بنادر و دریانوردی و حاج آخوند حنفی امام جمعه اهل سنت خواجه نفس برگزار شد.
به گزارش ایرنا ستاد ساماندهی صید و صیادی گلستان سه کمیته دارد که مسئولیت کمیته های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی آن به ترتیب بر عهده فرمانداران شهرستان های گمیشان، بندرترکمن و بندرگز است.
ایجاد زیرساخت در شهرک های صنعتی منطقه بخصوص در ناحیه تخصصی شیلات و احداث سایت گردشگری در ساحل از موارد مطرح شده در این نشست بود.
بندرترکمن به سبب همجواری با دریای خزر تعداد کثیری ماهیگیر و صیاد دارد که بخشی از آنان در قالب تعاونی صیادی (پره) و شرکت های وابسته به ماهیان خاویاری فعالیت می کنند، هرچند تعدادی از صیادان منطقه نیز بصورت غیر مجاز فعال بوده ، اما تنها راهکار تامین معاش آنان است.
گلستان واقع در حوزه جنوب شرقی دریای خزر حدود 110 کیلومتر نوار ساحلی دارد، بندرترکمن ، بندرگز و گمیشان شهرستان های ساحلی این استان هستند

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید