ساخت و تجهیز استخرهای پرورش ماهی در قم

دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۹ بازدید
ساخت و تجهیز استخرهای پرورش ماهی در قم
طاهری مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: تسهیلات بانکی با بهره کم برای ساخت و تجهیز استخرهای پرورش ماهیان گرمابی در قم انجام می شود.
روند رو به رشد جمعیت و نیاز روز افزون به تولید مواد پروتئینی از یک سو و کاهش میزان ذخایر آبزیان و صید از دریا‌ها، بهره‌برداری بهینه از منابع آبی کشور برای رسیدن به امنیت غذایی و توسعه پایدار تولید آبزیان را الزامی می‌کند.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: ماهی کپور معمولی از خانواده کپور ماهیان و جزو ماهیان گرمابی است، که به دلیل رشد سریع، امکان تکثیر مصنوعی و تغذیه و نگهداری به صورت متراکم و دارا بودن مقاومت بالا در مقابل عوامل فیزیکی و شیمیایی آب از جمله مهم‌ترین ماهیان پرورشی جهان است.

وی افزود: با افزایش شوری از میزان سرعت رشد ماهی کپور معمولی کاسته شده و بازدهی تولید کاهش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: ماهی کپور معمولی در دمای 12 الی 30 درجه سانتی گراد آب تغذیه کرده ولی محدوده مناسب برای رشد 22 الی 27 و بهترین دمای آب 25 درجه سانتی‌گراد است.

وی عنوان کرد: در این طرح تعداد 38 هزار قطعه بچه ماهی کپور معمولی با میانگین وزن 60 گرم از ابتدای سال 94 در 8 باب استخر ذخیره آب دو منظوره کشاورزی رهاسازی و هواده‌های قارچی و ایرجت در استخر‌ها نصب شد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان قم تصریح کرد: استان قم با دارا بودن شرایط آب و هوایی گرم و وجود بیش از 1600 باب استخر ذخیره آب کشاورزی، پتانسیل مناسبی برای پرورش کپور ماهیان را داشته و بنا به گزارش کمیته تخصصی ماهیان گرمابی سازمان شیلات ایران، رتبه سوم کشور در تولید ماهیان گرمابی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی را در سال 93 کسب کرده است.

در پایان خاطر نشان کرد: برای ساخت استخرهای پرورش ماهیان گرمابی با میزان حداقل دوبار تعویض حجم آب استخر در طول هفته و یا تجهیز استخرهای دومنظوره موجود پرورش ماهیان گرمابی به انواع هواده و سیستم‌های تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی آب، تسهیلات بانکی کم بهره اعطا می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید