ملوانان در راه بازگشت به خانه

دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۸۰ بازدید
ملوانان در راه بازگشت به خانه

ماهیگران رهیده از چنگ دزدان دریایی در آب های اقیانوس به پیش می روند تا به کناره های کنارک گرمسیر خود برگردند.

ماهیگران رهیده، ١٥ نفر هستند که هفته پیش بعد از درگیری با دزدان دریایی توانستند از چنگ آنها فرار کنند. آنها حدود یک هفته دیگر به کنارک بازمی گردند. این ١٥ ماهیگیر شش روز در اسارت دزدان دریایی سومالی بودند و بعد از یک درگیری مسلحانه، توانستند از دست آنها فرار کنند
دزدان دریایی در سومالی یکی از مهم ترین مشکلات ماهیگیران در سال های اخیر است. این شناور، ماهیگیری بوده و برای صید ماهی تن به سمت آب های آزاد حرکت کرده است. آنها بعد از صید و در مسیر بازگشت با دزدان دریایی مواجه شده اند. اما شیلات کشور می گوید اطلاع دقیق از جزئیات آنچه بر سر این ماهیگیران آمده، بعد از بازگشت آنها قابل دستیابی است. رادیو سومالی می گوید خدمه این لنج سه دزد دریایی را کشته و چهار نفر دیگر را با خود برده اند. اما خبرگزاری فرانسه به نقل از یک شاهد محلی گزارش داده است که هفت دزد دریایی در این تیراندازی کشته و دو نفر دیگر به شدت مجروح شده اند.
**نقص فنی رفع شده، در حال بازگشت هستند
محسنعلی گلشنی، مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان درباره وضعیت این ماهیگیران می گوید: «در جریان فرار ماهیگیران چند دزد دریایی کشته شده اند و برای دو نفر از ملوانان ایرانی مشکلاتی پیش آمده است». اما آنها در حال بازگشت به خانه هستند. وب سایت دریایی «درای اد مری تایم» نوشته دو ملوان ایرانی زخمی شده اند و توسط نیروهای دریایی بین المللی برای درمان به جیبوتی منتقل شده اند اما مدیرکل شیلات جنوب کشور در پاسخ به «شرق» این خبر را تأیید نمی کند.
همچنین سایت دریایی دیگری به نام «مری تایمز» نوشته بود که نیروی های دریایی بین المللی به ماهیگیران کنارکی کمک کرده اند تا از چنگ دزدان دریایی نجات پیدا کنند؛ حتی آنها از نیروی دریایی دانمارک دراین باره نام می برند، اما گلشنی، مدیرکل شیلات جنوب کشور، این موضوع را تأیید نمی کند و به قانون بدیهی آب ها اشاره می کند: «به لحاظ قوانین بین المللی هر شناوری که در آب های آزاد در شرایط اضطرار باشد، شناورهای دیگر ملزم هستند به آن شناور کمک کنند». بااین حال او حضور یک نیروی بین المللی دریایی را در جریان آزادی ماهیگیران منتفی می داند. مجاهدی، معاون صید سازمان شیلات کشور نیز در توضیح این موضوع می گوید: «شناور در مسیر برگشت است، در مسیر نقص فنی پیدا کرده بود و یک شناور دیگر به آن کمک کرد و دوباره ماهیگیران در مسیر بازگشت قرار گرفتند». ٤٥ کشور از اتحادیه اروپا و حوزه اقیانوس هند، در حال ماهیگیری در اقیانوس هند، هستند که تحت نظر سازمان ملل و کمیسیون IOTC و فائو به صید ماهیان تن می پردازند.
ایران بعد از اندونزی با هزار شناور در رده دومین کشور از نظر میزان صید قرار دارد. «گلشنی» با ارائه این توضیح درباره فضای موجود در اقیانوس هند، اضافه می کند: «بحث نامیمون دزدان دریایی در سال های اخیر موجب اختلال در امنیت ماهیگیران شده است». او می گوید: «ماهیگیران باید امنیت داشته باشند، ما و همه کشورهایی که عضو سازمان های بین المللی و کنوانسیون های دریایی هستند، نسبت به این وضعیت اعتراض داریم». او می گوید: «این موضوع را از مجاری مرتبط پیگیری می کنند و از طریق وزارت خارجه از کشورهای نزدیک به نقاط تحت سیطره دزدان دریایی یا هر آنکه به آن نزدیک باشند، موضوع را پیگیری می کنیم. حتی سفارت خانه های ما در کشورهای مرتبط این موضوع را پیگیری می کنند.
**طعمه های چرب
دزدان دریایی با عملکرد خود عملا به رسمیت شناخته شده اند، حتی در ویکی پدیا آمار موارد دزدی از کشتی کشور های مختلف به ثبت رسیده است. همچنین نقشه های متعددی نشان می دهد که حوزه تحت سیطره دزدان دریایی و مناطق پرریسک تا نزدیکی بنادر یمن، عمان، پاکستان و هند و جنوب کنیا و تانزانیا را شامل می شود.
کشتی های ماهیگیری و تانکرهای نفت کش جزء مهم ترین طعمه های دزدان دریایی هستند. تابه حال پنج یا شش کشتی ماهیگیری دیگر نیز موفق شده اند که از دست دزدان دریایی بگریزند، برخی از آنها با کمک نیروهای دریایی بین المللی نجات یافته اند و برخی با غافلگیری دزدان. اما برخی کشتی های ماهگیری چند سالی است در دست دزدان دریایی گرفتارند. دزدان با خانواده های آنها تماس می گیرند و خواستار مبالغ هنگفتی پول می شوند، اما عمدتا معامله ای در این بین صورت نمی گیرد که شاید حتی اگر خانواده ملوانی قادر به پرداخت چنین پولی باشد مکانیسم چنین کاری را نداشته باشد. وب سایت درای اد مری تایم در این باره نوشت: «گفته می شود دزدان دریایی، لنج «محمدی» را ٢٢ نوامبر در فاصله 200 مایل دریایی از ساحل سومالی به شیوه ای که شباهت زیادی به دزدی های سال 2015، داشت، دزدیده بودند. آنها مدعی هستند دزدیدن این لنج ها و شناورها، عکس العمل سومالی به ماهیگیری غیرقانونی گزارش نشده و غیر قابل تنظیم (IUU) است».

**لنج های گرفتار
گفته می شود دزدی دریایی در آب های سومالی در سال ٢٠١١ با گروگان گیری بیش از ٧٠٠ نفر به اوج رسید. اما این میزان حملات در سال های بعد کاهش یافت که بخشی به دلیل گذاشتن نگهبان های مسلح در قایق ها و همچنین برقراری گشت های نیروهای دریایی بین المللی در سواحل این منطقه بود. هنوز ده ها گروگان در دست دزدان دریایی هستند که شامل ٢٦ دریانورد روی قایق ماهیگیری «نهام٣» است که در مارس ٢٠١٢ به اشغال درآمد.
براساس آمار از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ٢٤ مورد حمله دزدان دریایی به کشتی ها و شناورها گزارش شده است. همچنین از دو قایق ماهیگیری ایرانی که در مارس نزدیک سیل حر در مرکز سومالی ربوده شد، یک قایق در ماه آگوست (شهریور) از چنگ دزدان گریخت. «سراج»، دیگر قایق ماهیگیری ربوده شده، هنوز با ١٥ خدمه در دست دزدان دریایی است. چهار نفر از خدمه این شناور در ماه جاری میلادی (نوامبر) با میانجیگری مقام های محلی سومالی آزاد شدند. اواخر بهمن سال گذشته نیز دو لنج صیادی ایرانی، گرفتار دزدان دریایی سومالی شدند که یکی از لنج ها پس از چند ماه موفق به فرار شد اما پس از آزادی چهار ملوان لنج دوم به نام السراج، ١٧ ملوان و صیاد ایرانی دیگر همچنان گرفتار هستند.
**سومالی درگیر قبایل
با وجود اینکه کشور سومالی، دولتی شناخته شده توسط سازمان های بین المللی در شهر بایدوا دارد، این کشور از سال 1991 حدود دو دهه است که فاقد دولت ملی تأثیرگذار است. از آنجایی که این دولت تأثیری ندارد معمولا از آن با عنوان سازمان یاد می شود و از نظر بیشتر مردم سومالی وجاهت قانونی ندارد. از سال 1991 چند قبیله در شمال این کشور با نام سومالی لند اعلام استقلال کرده اند. این ناحیه خودگردان باوجود آنکه نسبت به مناطق جنوب و شمال شرق، ثبات و دموکراسی نسبی خود را حفظ کرده است، ولی از جانب جامعه بین المللی شناخته شده نیست.
پانت لند در نواحی شمال شرق خودگردانی خود را در سال 1998 اعلام کرد ولی باوجود آنکه رئیس جمهور اسبق پانت لند هم اکنون ریاست جمهوری دولت بایدوا را برعهده داشته و پانت لند نیز از نظر مساعد خود در اشتراک در حکومت متحد تئوریک آینده خبر داده است، تابه حال از یکی شدن با دولت موقت خودداری کرده است. در مناطق جنوب شرق داخلی، ایالات جوبالند و سومالی جنوب غرب به دولت بایدوا پیوسته اند و رهبران آنها از اعضای پارلمان بایدوا هستند. نیمه دیگر کشور با دارا بودن بخش زیادی از جمعیت کشور تحت کنترل اتحاد دادگاه های اسلامی قرار داشته و این شورا بر شهرهای راهبردی موگادیشو، و از 24 سپتامبر سال 2006 کیسمایو احاطه دارد. حسن شیخ محمود، رئیس جمهور سومالی است.
**3 هزار کیلومتر فاصله
از سیستان و بلوچستان تا سومالی، حدود سه هزار کیلومتر فاصله است، فاصله ای که شناورهای خسته و ماهیگیران سیه چرده این استان برای فراهم آوری ٧٠ درصد از مواد اولیه ١٢٠ کارخانه کنسروسازی کشور، می پیمایند. در مسیرشان یا درگیر باد و توفان می شوند یا در چنگ دزدان دریایی گرفتار می آیند. مردانی که این بار از چنگ آنها گریخته و راهی خانه هستند.

منبع: شرق

دیدگاه خود را بیان کنید