جایگاه اول کرمانشاه در تولید ماهیان گرمابی در استان‌های غیرساحلی

شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۲ بازدید
جایگاه اول کرمانشاه در تولید ماهیان گرمابی در استان‌های غیرساحلی
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه جایگاه نخست در میان استان‌های غیرساحلی کشور در تولید ماهیان گرمابی را دارد.

سیدفرزاد افضلی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، اظهار کرد: استان کرمانشاه رتبه اول در تولید ماهیان گرمابی در میان استان‌های غیرساحلی کشور در سال ۹۳ را دارد.

وی با اشاره به تولیدات شیلات استان در سال ۹۳، افزود: در سال گذشته این استان ۱۱ هزار و ۷۹۳ تن ماهی گرمابی تولید داشته است که پیش بینی می‌شود این میزان در سال جاری به ۱۸ هزار و یکصد تن برسد.

افضلی به میانگین تولید ماهیان گرمابی با رقم ۲۵۱۳ تن در سال ۹۳ اشاره داشت و گفت: پیش بینی می‌شود این رقم در سال جاری به ۲۵۵۲ تن برسد.

این مقام مسئول در خصوص تولید ماهیان سردآبی در استان اظهار کرد: در تولید اینگونه از ماهی، رتبه چهارم در میان استانهای غیرساحلی کشور در سال ۹۳ را داریم که این رقم در سال گذشته ۸۰۷۵ تن بوده و پیش بینی تولید این میزان در سالجاری در حدود ۱۲ هزار و ۹۰۰ تن می‌باشد.

افضلی تصریح کرد: تولید ماهی در آب‌های طبیعی و نیمه طبیعی استان در سال ۹۳ رقمی بالغ بر ۱۱۹۶ تن بوده است که پیش بینی می‌شود این میزان در سال جاری به ۲۶۱۸ تن برسد.

این مقام مسئول افزود: در سال ۹۴ پرورش ماهی خاویاری در قفس به ظرفیت ۱۰۰ تن در سال و پرورش کپور ماهیان پن به ظرفیت ۵۰ تن درسال توسط شرکت «آبزی اکسیر کوثر» در دریاچه سد شهدای «تنگ حمام» قصرشیرین آغاز شده و پیش بینی تولید اینگونه برای سالجاری ۲۰۰ تن می‌باشد.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه اظهار کرد: هم اکنون پرورش ماهیان خاویاری در ۳ مزرعه استان فعال است که عملکرد آن درسال گذشته در حدود ۴، ۶ تن بوده است.

وی گفت: تولید ماهیان خاویاری با رقم یاد شده در سالجاری بالغ بر ۱۵ تن در سالجاری پیش بینی می‌شود.

افضلی در خصوص تولید می‌گوی آب شیرین در این استان، افزود: کارگاه تکثیر می‌گوی قصرشیرین با ظرفیت ۱ میلیون قطعه «پست لارو»، تنها مرکز تامین کننده پست لارو گونه «روزنبرگی» کشور است و عملکرد این کارگاه درسال گذشته؛ ۴، ۵ تن و پیش بینی برای سال جاری در حدود ۱۵تن می‌باشد.

این مسئول در پایان با اشاره به سرانه مصرف ماهی در استان تصریح کرد: خوشبختانه با توسعه فعالیت‌های مختلف آبزی پروری در استان و نیز افزایش آگاهی مردم نسبت به فواید مصرف محصولات شیلاتی در راستای رفع افسردگی و جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی با برگزاری کلاس‌های طبخ آبزیان، بازار عرضه ماهیان پرورشی، دریایی و حتی میگو در سال‌های اخیر رونق فراوانی یافته است.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه سرانه مصرف سالیانه ماهی در جهان را ۱۸ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: مصرف ماهی از میانگین ۲۵۰ گرم در سال ۱۳۷۳ به حدود ۷، ۵ کیلوگرم در پایان سال ۱۳۹۳ در کرمانشاه رسیده است و انشاالله با فرهنگ سازی مناسبت میزان مصرف ماهی در این استان به میانگین کشوری که در حدود ۸ کیلوگرم در سال می‌باشد، خواهیم رسید.

منبع: ایلنا

دیدگاه خود را بیان کنید