برگشت سرمایه در سایت میگوی گمیشان ۴ ساله است

یک‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

برگشت سرمایه در سایت میگوی گمیشان ۴ ساله است
مدیر کل شیلات گلستان گفت: برگشت سرمایه در سایت میگوی گمیشان بین ۳ تا ۴ سال است و این سایت آماده پذیرش سرمایه گذاران داخل و خارج استان است.
سیدجواد قدس علوی در اولین هم اندیشی تولید و تجارت میگو در استان اظهار کرد: مطالعات زیست محیطی سایت گمیشان از سال ۷۰ آغاز و از اواخر دهه ۸۰ میگوی وانامی وارد استان شد و این مجتمع در حال حاضر پاک ترین مجتمع میگوی کشور و خاورمیانه است.
وی تصریح کرد:این مجتمع ۴ لاین هزار هکتاری است که فاز اول آن ۴ و فاز دوم ۶ هزار هکتار است و تا پایان برنامه ۵ ساله ششم به بهره برداری می رسد.
قدس علوی در ادامه اهداف این طرح را بهره برداری از منابع بلا استفاده از آب دریا، کاهش فشار برصید غیرقانونی دریای خزر، ایجاد اشتغال مولد با ایجاد مراکز تکثیر و کارخانجات فرآوری و تولید غذای میگو، بکاربردن صیادان غیرقانونی درمجتمع پرورش میگوی گمیشان عنوان کرد.

بندرترکمن و گمیشان بالاترین نرخ بیکاری کشور

وی بابیان این که بالاترین نرخ بیکاری کشور مربوط به بندرترکمن و گمیشان است، گفت: بالا بودن کیفیت میگوی وانامی استان، نزدیکی به بازارهای خارجی و امکان انتقال میگو از طریق راه آهن به کشورهای همسایه و روسیه و شوری مناسب آب دریای خزر از جمله دلایل دیگر توسعه میگو در این منطقه است.

قدس علوی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد زیرساخت های فاز اول سایت گمیشان انجام شده است، گفت: تاکنون ۹ میلیارد تومان برای این سایت هزینه شده است و برای تکمیل زیرساخت های آن نیاز به ۴۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار است.

مدیر کل شیلات استان با بیان اینکه سال گذشته ۴۸۱ تن میگو از سطح مزارع استان برداشت شده و این رقم امسال به مرز ۸۰۰ تن خواهد رسید، گفت: در واحد سطح نیز امسال حدود ۳ تن برداشت خواهیم داشت که نسبت به ۲ تن سال گذشته با افزایش بیش از ۶۰ درصد همراه خواهد بود.

قدس علوی در خصوص میانگین وزنی میگو گلستان افزود: میگوی صید شده استان در سال گذشته با میانگین وزن ۱۵ گرم بود و امسال با وزن ۱۷ تا ۱۶ گرم صید خواهد شد که از این نظر نیز امسال رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه میگوی گلستان در کشور به لحاظ کیفیت، با توجه به شفافیت رنگ و نرمی گوشت منحصربفرد است، گفت: میگو استان به یک برند تبدیل شده است و دلیل آن استفاده از آب سالم دارای کلسیم، دما و شوری مناسب است که این آب طی عملیات سنگین کانال کشی صورت گرفته در سال گذشته مستقیم از دریا به مجتمع می رسد.

تامین پست لارو از چالش های تولید میگو در گلستان است

مدیر کل شیلات استان یکی از چالش های پرورش میگو استان را تامین بچه میگو(پست لارو) دانست و خاطر نشان کرد: یکی از بزرگترین چالش ها در مجتمع پرورش میگو گمیشان تامین بچه میگو از استان های جنوبی است. امسال ۵۷ میلیون قطعه بچه میگو به گلستان انتقال داده شده است و طی برنامه ریزی های صورت گرفته، مجوز ساخت اولین مجتمع تولید بچه میگو در استان با ظرفیت بالغ بر ۱۰۰ میلیون قطعه اخذ شد که امیدواریم بتوانیم در سال آینده برای تامین نیاز بچه میگو خودکفا شویم.

وی تولید نشدن غذای میگو در استان، نبود ناوگان حمل و نقل مناسب جهت حضور در بازارهای جهانی، عدم وجود بیمه تمام خطر مزارع پرورش میگو و تامین نشدن تسهیلات مورد نیاز برای توسعه پرورش میگو از جمله چالش های پرورش میگو در استان است.
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید