پرورش ماهی در قفس هدف شیلات خوزستان است

چهار‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

پرورش ماهی در قفس هدف شیلات خوزستان است
مدیركل شیلات خوزستان گفت: پرورش ماهی در قفس با توجه به وجود ساحل خلیج‌فارس در استان خوزستان، هدف شیلات خوزستان است.
نبی اله خون میرزایی در همایش «نقش آبزی‌پروری در اقتصاد مقاومتی» که در سالن آمفی‌تئاتر جهاد كشاورزی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: پرورش ماهی در قفس یکی از رویکردهای جدید شیلات است. یکی از روش‌های مؤثر که این روزها در بسیاری از کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد پرورش ماهی در قفس است كه در این روش ماهی محصور در یک قفس در منابع آبی پرورش داده می‌شود و ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می‌گیرد و آب به‌صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است.
خون میرزایی بیان کرد: خوشبختانه با توجه به اینکه خوزستان، ساحل گسترده به‌ویژه پتانسیل‌های خوب خلیج‌فارس را دارد، نقش بسیار خوبی در زمینه رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری برنامه پنج‌ساله ایفا کرده است.

وی افزود: خوزستان امروزه به سمت تولیدات عمده در آبزی‌پروری حرکت می‌کند. اگر همکاری‌های بین بخشی هم توسعه داده شود، قطعا چشم‌انداز آینده آبزی‌پروری این استان بسیار روشن خواهد بود.

مدیركل شیلات خوزستان تصریح کرد: هم‌اکنون با سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در بخش شیلات استان، به دنبال رسیدن به میزان تولید بهینه در خوزستان هستیم.

خون میرزایی بیان کرد: اگر در سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌های مختلف شیلات خوزستان به نیروی انسانی کارآمد اتکا کنیم، آن‌وقت بدون تکیه‌بر منابع خارجی می‌توانیم اقتصاد تک پایه کشور را به چند پایه تبدیل کنیم. در صورت تبدیل اقتصاد تک پایه به چند پایه، آن وقت آسیب‌پذیری اقتصاد هم کاهش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: بخش کشاورزی و شیلات، ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای جذب سرمایه‌گذاری دارند. طبق آمار موجود خوزستان در زمینه تولید آبزیان رتبه دوم کشور را کسب کرده که اگر برنامه‌ریزی صحیح انجام شود در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ رتبه اول کشور را هم کسب کنیم. به‌هرحال مسئله اصلی این است که خوزستان پتانسیل‌های بسیار بالایی را در بخش شیلات دارد.

مدیركل شیلات خوزستان اضافه کرد: خوزستان در حوزه پرورش میگو رتبه سوم را کسب کرده است. اگر از منابع موجود در استان به‌صورت بهینه استفاده کنیم و برنامه‌ریزی‌های لازم را به‌منظور جذب سرمایه‌گذار داشته باشیم آن وقت در زمینه پرورش میگو مقام دوم را کسب خواهیم کرد. البته در این زمینه‌ها استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر به دلیل برخورداری از سواحل دریایی عملکرد مطلوب‌تری دارند.

خون میرزایی عنوان کرد: خوزستان در تولید ماهیان گرمابی رتبه اول کشور ولی در زمینه تولید ماهیان سردابی نسبت به استان‌های دارای آب سرد جاری وضعیت چندان مطلوبی ندارد.

وی یادآور شد: در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور معلوم شده که اقتصادهای وابسته به نفت و یا همان تک‌محصولی در شرایط پویای آینده آسیب‌پذیر خواهند بود. علت این آسیب‌پذیری هم وضعیت سیار اقتصاد و نامعلوم بودن متغیرهای فعال در این حوزه است. متأسفانه برای تعیین این متغیرهای فعال هنوز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام نشده است
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید