ایران با تولید سالانه 140 هزار تن ماهی قزل آلا رتبه نخست دنیا را دارد

یک‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۰ بازدید
ایران با تولید سالانه 140 هزار تن ماهی قزل آلا رتبه نخست دنیا را دارد

مدیرکل دفتر آب شیرین سازمان شیلات ایران با بیان اینکه رتبه نخست تولید قزل آلا در دنیا متعلق به ایران است، گفت: سالانه 140 هزار تن ماهی قزل آلا در کشور تولید می شود.

محمد افراسیابی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران بیرجند با اشاره به تولید سالانه 370 هزار تن انواع آبزیان در آبهای شیرین کشور افزود: همچنین سالانه حدود 60 هزار تن ماهی گرمابی تولید شده در کشور به دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه صادر می شود.
وی ادامه داد: در دهه گذشته آبزی پروری در کشور توانسته جایگاه خوبی در دنیا پیدا کند همچنین در زمینه میگو و آب شور شاهد روند رو به رشدی نسبت به سالهای گذشته هستیم.

وی در ارتباط با برگزاری کارگاه مختلف توسعه آبزی پروری در سطح کشور افزود: سالانه کارگاه های متعددی متناسب با نیازهای روز جامعه توسط نمایندگانی از شیلات در حوزه های جدید آبزی پروری در استان های مستعد برگزار می شود که طی آن آبزی پروران با آخرین دانش فنی در این حوزه آشنا می شوند.
وی به برگزاری نخستین کارگاه ملی توسعه آبزی پروری در مناطق غیر ساحلی با نگرش کاشت آکواپونیک در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در این کارگاه دو روزه آبزی پروران با شیوه های جدید آبزی پروری تلفیقی آبزیان خوراکی و زینتی ( پرورش ماهی در قفس ) آشنا می شوند.
وی اقتصادی کردن فعالیت های پرورش آبزیان و اشتغالزایی را از جمله اهداف مهم برگزاری این کارگاه ها ذکر کرد و افزود: آبزی پروری یکی از اقتصادی ترین بخش های کشاورزی محسوب شده همچنین سود خوبی برای سرمایه گذاران دارد.
افراسیابی با بیان اینکه برای توسعه آبزی پروری در کشور برنامه ریزی های خوبی برای افق های آینده صورت گرفته است، بیان کرد: تمرکز و توجه سازمان شیلات در حال حاضر پرورش آبزیان در قفس و استفاده از آبهای شور در سواحل شمالی و جنوبی کشور است.
وی پرورش ماهی به صورت طبیعی تر با کیفیت بیشتر، استفاده از آب دریا و آبهای غیرمتعارف و سرمایه ‎گذاری بیشتر به موضوع پرورش آبزیان در مناطق خشک کشور را از جمله مزایای اجرای طرح پرورش آبزیان در قفس ذکر کرد.
وی از ارائه تسهیلات 75 درصدی دولت برای طرح های آبزی پروری خبر داد و افزود: همچنین در این راستا برای استفاده از منابع آبی خرد تفاهم نامه ‎ای با بسیج سازندگی منعقد شده است که بهره برداران می توانند برای پرورش آبزیان از تسهیلات 25 تا 30 میلیون تومانی برخوردار شوند.
مدیرکل دفتر آب شیرین سازمان شیلات ایران از پیش بینی ظرفیت تولید 900 هزار تن آبزی در قفس تا پایان برنامه ششم توسعه در کشور خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر 100 هزار تن انواع آبزی از این طریق در سواحل شمالی و جنوبی کشور تولید می شود.
وی در ارتباط با افزایش پرورش آبزیان در خراسان جنوبی یادآور شد: استفاده از چاهها و استخرهای ذخیره آب کشاورزی برای افزایش پرورش آبزیان و بالابردن بهره وری در این استان مورد توجه سازمان شیلات کشور قرار گرفته است.
افراسیابی گفت: پیش بینی شده امسال 150 هزار تن بچه ماهی برای رشد آبزی ‎پروری به صورت رایگان در اختیار فعالان این بخش در خراسان جنوبی قرار بگیرد.
به گفته وی، سرانه مصرف آبزیان در کشور برای هر نفر سالانه حدود 9 تا 10 کیلوگرم برآور شده است که در صورت افزایش آن به 15 کیلوگرم باید میزان تولید آبزیان کشور نیز به یک میلیون تن در سال برسد تا بتوانیم نیاز کشور را رفع کنیم

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید