اسيدي شدن آب اقيانوس آرام باعث نگراني دانشمندان کانادايي شده است

شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۴ بازدید

اسيدي شدن آب اقيانوس آرام باعث نگراني دانشمندان کانادايي شده است
دانشمندان کانادایی از اسیدی شدن آب اقیانوس آرام ابراز نگرانی کردند
به گزارش رادیوکانادا، یک گزارش داخلی فدرال در کانادا نشان می دهد اسیدی شدن اقیانوس آرام به همراه پیامدهای گازهای گلخانه ای، به صورت جدی صنایع شیلات را تهدید می کنند. بنا بر گزارشی که به وزارت فدرال شیلات و اقیانوس های کانادا ارائه شده است، تغییرات در ترکیب کربنی اقیانوس ، ناشی از جذب فزاینده دی اکسید کربن بسیار آشکار است.
براساس نویسندگان این گزارش، این نوسانات به احتمال زیاد اثرات سوئی بر اکوسیستم های دریایی و جانوری بجا می گذارد و در نتیجه می توانند به اقتصاد و محیط زیست منطقه اقیانوس آرام آسیب برسانند. آنها اضافه کرده اند که اسیدی شدن اقیانوس و پیامدهای آن هنوز به مطالعات و بررسی های بیشتری نیاز دارد.
این گزارش توسط گروهی کاری متشکل از دانشمندان دولت فدرال و دانشگاههای کانادا تهیه شده است. آنها همچنین درباره تاثیر این مشکلات بر پرورش محصولات دریایی در استان بریتیش کلمبیا تحقیق کرده اند.
به گفته این گروه تحقیقاتی، در صورتی که اقدامی صورت نگیرد ، پرورش دهندگان محصولات دریایی نمی توانند خود را با تغییرات منطبق کنند و در نتیجه تولید انواع ماهی ها و صدف ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
پیش از این در سال دو هزار و چهارده نیز گزارشی فدرال درباره تغییرات آب و هوایی هشدار داده و اعلام کرده بود گونه های ماهی های پرفروش در بازارها در برابر تغییرات شیمیایی در اقیانوس اسیب پذیرند.
در سال دو هزار و ده ، مزایای اقتصادی صنعت ماهیگیری در سواحل اقیانوس آرام بیش از پانصد میلیون دلار تخمین زده شد.
دانشمندان می گویند سطح اقیانوس آرام در مقایسه با قرن گذشته سی درصد اسیدی تر شده است.
به گفته دبی ایانسون ، اقیانوس شناسی که در این گزارش مشارکت داشت ، پیامدهای اسیدی شدن اقیانوس ها بر زنجیره غذایی هنوز چندان شناخته نشده است. نشانه هایی وجود دارد که باعث نگرانی است و ما حقیقتا نمی دانیم تاثیر این تغییرات چه خواهد بود.

http://ici.radio-canada.ca/nouvelles/environnement/2015/10/16/001-acidification-ocean-pacifique-rapport-interne-federal-inquietudes.shtml
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید