نظارت و پایش دقیق بر مزارع پرورش ماهی در گیلان

دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

نظارت و پایش دقیق بر مزارع پرورش ماهی در گیلان
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی گیلان، از نظارت و پایش دقیق مزارع پرورش ماهی استان و برخورد قضایی با متخلفان خبر داد.
دکتر صفورا منصف روز دوشنبه در مورد پیدا شدن ماده خطرناک مالاشیت گرین در ماهی های یک مزرعه پرورش ماهی در شهرستان ماسال اظهار کرد : ماهیان پرورش یافته در این مزرعه، معدوم و از تولیدکننده به مراجع قضایی شکایت شد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به خطرناک و سرطان زا بودن این ماده، از سال گذشته به پرورش دهندگان اعلام شد اگر از سال 94 در پایش ها این ماده مشاهده شود، ضمن معدوم کردن ماهیان، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت .
وی افزود : هر مزرعه ای که از اداره دامپزشکی پروانه مجاز دریافت می کند، از زمان شروع ماهی ریزی تا زمان به مرحله مصرف رسیدن و انتقال برای بازار، تحت نظارت است .
منصف متذکر شد: پرورش دهندگان آبزیان به منظور حفظ سلامت آبزیان تولیدی و سلامت مصرف کنندگان این ماهی ها ، با شبکه های دامپزشکی شهرستان ها هماهنگ باشند و توصیه ها را رعایت کنند.
وی تصریح کرد : کارشناسان دامپزشکی در دو زمینه هم حمایت از صنعت پرورش ماهی و هم نظارت بر سلامت فرآورده به منظور مصرف انسانی از لحاظ خوراک ، داروها و ضدعفونی کننده های مورد مصرف نظارت دارند.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی گیلان خاطرنشان کرد: ما به جای مالاشیت گرین، جایگزین هایی را معرفی می کنیم که در بازار موجود باشد و ممکن است قیمت آنها بالاتر باشد ولی ایمن است .
وی یادآور شد: همچنین سازمان دامپزشکی کشور ، مواد ضد عفونی کننده ای به صورت رایگان در اختیار استان ها قرار می دهد که بعنوان مشوق، بین پرورش دهندگان مجاز رعایت کننده موازین توزیع می شود.
منصف از پرورش دهندگان خواست که قبل از سود مادی، به فکر سلامت خود و مردم باشند .
رئیس اداره توسعه ماهیان آب شیرین اداره کل شیلات گیلان نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: حدود چهار هزار واحد مزرعه اعم از ماهیان گرمابی و سردابی با 43 هزار تن تولید سالانه در استان مشغول به فعالیت هستند.
حمیدرضا نصیری اظهار کرد : بالغ بر 200 واحد مزرعه فعال سردابی رودخانه چاه قفس ( ماهی قزل آلای رنگین کمان ) سالانه حدود سه هزار تن تولید و در حوزه گرمابی کپور ماهیان چینی، کپور علف خوار آمور، کپور نقره ای یا فیتوفاک، کپور سرگنده بیگ هد و کپور معمولی سالانه حدود 40 هزار تن تولید در استان داریم.
وی خاطرنشان کرد: بحث بهداشت و سلامت آبزیان به عهده اداره کل دامپزشکی است و ما تنها بر مسائل فنی ، نحوه پرورش ، سازه ، تراکم و این گونه موارد مزارع پرورشی نظارت داریم .
نصیری با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی برای پرورش دهندگان خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت مساله، در صورت عدم رعایت موازین، کمیته تخلفات آبزی پروری برخورد شدید می کند .
وی تصریح کرد : شیلات روی بحث مسائل فنی ، آئین نامه های ساخت استخر، نحوه آرایش مزارع، اصول هیدروتکنیک، ساخت متناسب با ظرفیت ها ، میزان آب ، تاسیسات جنبی سازه های پشتیبانی تجهیزات نصب شده در سیستم ، سیستم هوادهی و تامین آب نظارت دارد .
نصیری متذکر شد: اگر تخلفات آبزی پروری در حوزه شیلاتی باشد، در کمیته مطرح و نحوه برخورد از اخطار، کاهش ظرفیت تولید ، تعلیق تا ابطال مجوز خواهد بود.
رئیس اداره توسعه ماهیان آب شیرین اداره کل شیلات گیلان یادآور شد: در موردی مزرعه ای که تجهیزاتش ناکافی بود، مجوز تولیدش از 80 تن به 40 تن کاهش پیدا کرد .
کارشناسان دامپزشکی با تاکید بر خطرناک بودن مصرف مواد غیرمجاز در چرخه تولید به به پرورش دهندگان ابزیان تاکید می کنند بحث باقی مانده های دارویی در آبزیان جدی و خطرساز است و نباید به بهانه ارزان تر و یا قابل دسترس تر بودن ، از مواد غیرمجاز خطرناک و سرطان زا استفاده کرد.
آنها هشدار می دهند که بی توجهی به موازین بهداشت و سلامت مواد خوراکی، می تواند دامن خود آنها را نیز به عنوان یکی از مصرف کنندگان تولیدات و فراورده های خوراکی بگیرد.
استان گیلان با بهره مندی از منابع آبی فراوان و هوای مناسب، بستر خوبی برای توسعه آبزی پروری در کشور به شمار می رود و اکنون، مقام نخست پرورش ماهیان گرم آبی و تولید بچه ماهی کشور را دارد
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید