تکثیر ماهیان بومی گطان، شیربت و بنی در خوزستان از سر گرفته شد

سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۷۱ بازدید

تکثیر ماهیان بومی گطان، شیربت و بنی در خوزستان از سر گرفته شد
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: با از سر گرفتن تکثیر سه گونه 'گطان '، 'شیربت' و ' بنی' در خوزستان، تعداد تکثیر گونه های ماهیان گرمابی از چهار به هفت گونه رسید.
محمد پورکاظمی سه شنبه در حاشیه آیین عقد تفاهم نامه انتقال بیوتکنیک تکثیر و پرورش سه گونه کپور ماهیان هندی در پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: متوسط میزان تولید ماهی گرمابی در کشور چهار تن در هکتار بود که اکنون به بالای شش تا هفت تن افزایش یافت.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف ما تنوع بخشی به تعداد گونه های آبزی پروری است، افزود: در این پژوهشکده بیوتکنیک تکثیر مجدد چند گونه ماهی گطان، شیربت و بنی به صنعت شیلات کشور معرفی شد.
پورکاظمی یادآور شد: الان در سامانه پرورش ماهی از ذخایر ژنتیکی این گونه ها برای تولید در سامانه آبزی پروری استفاده می شود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بیان کرد: همچنین در کنار آن از تکثیر گونه های غیربومی آبزیان، به منظور تنوع زیستی و تنوع غذایی استفاده می شود.
وی گفت: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سال 87 مطالعات ارزیابی زیست محیطی سه گونه ماهیان کپور هندی را با بیش از 12 پروژه تحقیقاتی بیوتکنیک تکثیر، تغذیه و سامانه های پرورش انجام داد.
وی ادامه داد: این تنوع بخشی در این موسسه گام بزرگی برای افزایش تولید در واحد سطح و افزایش درآمد در جامعه بهره بردار آبزی پرروی کشور است.
پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور در شیبان خوزستان تنها ایستگاه رسمی کشور در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان دریایی در حال فعالیت است.
ماهیان گطان، شیربت و بنی از ماهیان بومی خوزستان هستند که تکثیر این ماهیان در منابع آبی طبیعی خوزستان کاهش یافته بود
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید