نسل ماهیان آزاد در رودخانه های تالش در معرض خطر

چهار‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۷۲ بازدید
نسل ماهیان آزاد در رودخانه های تالش در معرض خطر

رودها، جویبارها و منابع آبی فراوان تالش که از دیر باز زایشگاه ماهیان آزاد بوده اند اکنون به دلیل برداشت بی رویه شن و ماسه و افزایش آلودگی ها جایگاه گذشته خود را ندارند و تکثیر طبیعی این گونه ماهیان را با خطر مواجه ساخته اند .

وجود تعداد 9رودخانه بزرگ و دائمی که عمدتاً در مسیر دره های کوهستانی و کوهپایه ای که از جنگل های سرسبز و انبوه پوشیده شده اند، قرار گرفته است و دهها جویبار و رود فرعی که از مناطق مرتفع در غرب و جنوب شهرستان سرچشمه می گیرند، به صورت مستقیم، به دریای خزر می پیوندند از ویژگیهای مهم شهرستان به شمار می رود.

رودخانه کرگان رود بزرگترین رود دائمی بزرگ ترین و پرآب ترین رودخانه ناحیه غربی استان گیلان در شهرستان تالش است، این رود پس از عبور از میان شهر تالش در شش کیلومتری شرق این شهر و در روستای قروق به دریای خزر می ریزد ، این رود زیستگاه انواع ماهی از جمله ماهی سفید و ماهی آزاد می باشد.
رودخانه های لمیر ،چوبر ، پلاسی ، خطبه سرا ، لیسار ، کرگانرود ، ناورود و خاله سرا رودخانه های دیگری دائمی هستند که همانند رگهای حیاتی شهرستان یکی از موهبات الهی برای مردم به شمار می رود.
یکی از ویژگی های رودخانه های تالش از سالیان دور وجود ماهیان رودخانه ای و انواع ماهی استخوانی مانند ماهی سفید و ماهی آزاد در آن بود اما امروزه بواسطه انواع دخالتها و تغییراتی که در اکو سیستم این رودخانه های ایجاد شده است خبری از انواع ماهیان در رودخانه های تالش نیست.
در طی سالیان اخیر علیرغم تلاش های انجام شده توسط شیلات و محیط زیست ، نتایج خوبی به دست نیامده و ماهیان رودخانه ای نسلشان در معرض خطر است.
بهره برداری بی رویه از شن و ماسه از بستر رودخانه ها، موجب ایجاد انواع تغییرات به ویژه تغییرات زیست محیطی شده و این درحالی است که دخالت بشر فقط به این امرمنتهی نمی شود وضعیت نامساعد بهداشتی وآلودگی های زیست محیطی را نیز باید یکی دیگر از عوامل دخیل در این موضوع بدانیم.
سهراب سلطانی رئیس اداره شیلات تالش در خصوص لزوم احیای ذخایر دریای خزر به خبرنگار ایرنا گفت : حفظ و بازسازی ذخایر ماهیان دریای خزر از اهداف مهم شیلات گیلان است.
وی می افزاید : در سالجاری طرح های مختلفی در سه رودخانه بزرگ و مهم شهرستان از جمله خاله سرا ، لمیر و چوبر به منظور حفظ و ازدیاد نسل ماهیان استخوانی و اجرای طرح تکثیر طبیعی انجام شده است.
وی با بیان اینکه میزان زادآوری خوبی در بحث مهاجرت و تخم ریزی ماهیان در رودخانه ها وجود ندارد، تصریح کرد: احیای ذخایر دریای خزر امری ضروری است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تالش نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اهمیت اکوسیستمی واکولوژیکی که رودخانه های منطقه تالش در زمینه تخم گذاری و پرورش ماهیان آزاد دارند رودخانه های تالش که عموما برای عبور آزاد ماهیان جهت تخم ریزی پاکسازی شد.
کوروش حیدرنژاد گفت : فصل مهاجرت آزاد ماهیان از دریای خزر به رودخانه های بالادست جهت تخم ریزی پاییزه شروع شده است .
وی گفت: مأمورین گشت کنترل محیط زیست شهرستان تالش، با گشت زنی مستمر و حراست از رودخانه ها تعداد چهار سد بند(کولهام) که جهت صید ماهیان آزاد در رودخانه لمیر نصب شده بود را تخریب کردند.
حیدرنژاد افزود : رودخانه لمیر در بخش حویق مهم ترین معبر برای حفظ ذخایر ژنتیکی و بازسازی ذخایر ماهیان دریای خزر بویژه ماهیان آزاد است که ماموران با نظارت مستمر آن را بهسازی کردند.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان تالش اظهار کرد: هرساله از اوایل پاییز فصل کوچ آزادماهیان از دریای خزر تا رودخانه های بالادست شهرستان تالش آغاز می شود که این مهاجرت تا دوماه ادامه می یابد و با توجه به اینکه این نوع از ماهیان آزاد درحال انقراض است وظیفه اداره محیط زیست حوزه شهرستان تالش حفظ آن است.
حیدر نژاد افزود: آزادماهیان جز ماهیان حفاظت شده هستند که بر اثر صید بی رویه نسل آنان در رودخانه های شهرستان تالش در حال انقراص است و صیادان غیرمجاز با ایجاد سد بند در مسیر حرکت آزاد ماهیان در رودخانه ها اقدام به صید غیرقانونی این گونه نادر از ماهیان دریای خزر می کنند.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان تالش خاطرنشان کرد: مأمورین گشت اداره حفاظت محیط زیست حوزه شهرستان تالش در راستای انجام وظایف قانونی خود جهت حفظ و حراست از این گونه ماهیان، به طور مداوم به گشت زنی وکنترل مسیر رودخانه ها مبادرت می ورزند.

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید